The ideas about a “good beginning” and Early Childhood: hegemonic constructions and local appropriations

Main Article Content

Laura Santillán

Abstract

In recent years, there has been a progressive development of proposals directed to Early Childhood in and beyond our country. With this development, a statement that has been strongly placed is the one related to the good beginning. This article aims to analyze the hegemonic meanings and the local appropriations regarding the documents and programs of intervention related to such statement. Our hypothesis is that the contemporary statements regarding the good beginning rearrange, with continuities and transformations, meanings about the development, the socialization and the role of families in child care. We refer to meanings that are actively brought back in every-day life contexts, where these initiatives take place. This analysis is based on the ethnographic records that we have made throughout the anthropological work we carried out in popular neighborhoods in the suburbs of Buenos Aires city

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santillán, L. (2016). The ideas about a “good beginning” and Early Childhood: hegemonic constructions and local appropriations. Archivos De Ciencias De La Educación, 10(10), e006. Retrieved from https://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivose006
Section
Artículos

References

Achilli, E. Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor, 2005.

Barna, A. Desentrañar sucesos, evaluar sujetos y producir verdades para restituir derechos de niños. Un abordaje desde las prácticas cotidianas de intervención en un dispositivo estatal de protección de la niñez del conurbano bonaerense. Runa Archivos para la Ciencia del Hombre, 36 (1), 73-89, 2015.

Benaráos et al. Neurociencia y educación: hacia la construcción de puentes interactivos. Revista de Neurología, 50 (3), 179-186, 2010.

Cardarelli, G. Los niños están en todas partes. Modalidades “formales” y “no formales” de atención a la primera infancia. En M. Pereira (Ed.), Intervenciones en primera infancia (pp. 23-44). Buenos Aires: Novedades educativas, 2005.

Cerletti, L. Familias y escuelas. Tramas de una relación compleja. Buenos Aires: Biblos, 2014.

Donzelot, J. La policía de las familias. Valencia: Pre textos, 1998.

Fairclough, N. Discourse and Social Change. Cambridge University Press, 1993.

Faur, E. Lógicas en tensión. Desencuentros entre la oferta y demanda de los servicios de cuidado en Buenos Aires. Revista de Ciencias Sociales, 27, 68-8, 2011.

Fonseca, C. “Tecnologías globales de la moralidad materna: políticas de la educación para la primera infancia en el Brasil contemporáneo”. En Cosse, Llobet, Villalta & Zapiola: Infancias, políticas y saberes en Argentina y Brasil (Siglo XIX y XX). (pp 175-204). Buenos Aires: El Teseo, 2011.

Foucault, M. Saber y verdad. Madrid: La Piqueta, 1991.

Gallardo, S. Intervenciones estatales sobre la escolarización infantil en sectores subalternos: Reflexiones en torno a apropiaciones locales de propuestas socioeducativas para la inclusión escolar. Ponencia para la X RAM, Reunión de Antropología del Mercosur. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina, 2013.

Jaramillo, L. La política de primera infancia y las madres comunitarias. En Zona próxima, 11, 86-101, 2009.

Neufeld, M. R. “El campo de la antropología y la educación en la Argentina: problemáticas y contextos”. En S. Pereira Tosta: Diálogos sem frontera. Historia, etnografía e educacao. Em culturas ibero americanas. (pp 51-73). Ed Auténtica, 2001.

Pereira, M. Intervenciones en primera infancia. Buenos Aires: Novedades educativas, 2005.

Pérez Álvarez, M. El magnetismo de las neuroimágenes: moda, mito e ideología del cerebro. Papeles del Psicólogo, 32(2), 98-112, 2011.

Rockwell, E. La experiencia etnográfica. Historia y cultura en procesos educativo. Buenos Aires: Paidos, 2009.

Rose et al Governmentality. Annual Review of Law and Social Science, 6, 83-104, 2006.

Rosemberg, F. Organizações multilaterais, Estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquiss,. 115, 25­63, 2002.

Santillán, L.Quiénes educan a los chicos. Infancia, trayectorias educativas y desigualdad. Buenos Aires: Biblos, 2012.

Santillán, L. Entre la ayuda y el ‘desligamiento’: prácticas y regulaciones cotidianas sobre las familias y el cuidado infantil en barrios populares del Gran Buenos Aires. Revista Civitas,13 ( 2), 316-335, 2013.

Shore, C. La antropología y el estudio de las políticas públicas: reflexiones sobre la formulación de las políticas. Antípoda, 10, 21-49, 2010.

Umayahara, M. En búsqueda de la equidad y calidad de la educación de la primera infancia en América Latina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud. 2 (2), 21-49, 2004.

Voloshinov, V. El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buneos Aires: ediciones Godot, 2009 [1929].

Young, M y Fujimoto Gomez, G. Desarrollo Infantil Temprano: lecciones de los programas no formales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1 (1), 85-123, 2003.