Egalitarianism, merit and teachers notions about the method of admission to a university high school

Main Article Content

María Emilia Di Piero

Abstract

In this paper we investigate the ways in which the tension between inclusion and socio selection is processed in a traditional high school in the public sector in the city of La Plata. It is a century-old school, which depends of a National University and traditionally attended middle and high classes selected by meritocratic criteria. Since 1986, in the context of democratic return, the institution changed its method of admission and admissions test was replaced by the public drawing. In terms of methodology, we combined techniques such as in-depth interviews with 10 key actors of the institution, surveys of 33 teachers chosen randomly and analysis of school records and university from which it depends. First, we present a typology of social notions built from the analysis of interviews and surveys of teachers in the years 2012 and 2013. Thus, we rebuilt three groups of notions about educational justice in relation to access: 60% the public draw was the fairest method chosen as 31% are in favor of other different methodologies both the draw and the examination, and 3% opted for the exam. Secondly, we will present some emerging reflections by placing the responses in tension with prevailing egalitarian parent education in the country

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Di Piero, M. E. (2016). Egalitarianism, merit and teachers notions about the method of admission to a university high school. Archivos De Ciencias De La Educación, 10(10), e007. Retrieved from https://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivose007
Section
Artículos

References

Dubet, F. “¿Mutaciones institucionales y/o neoliberalismo?”, en Tenti Fanfani, E. (org), Gobernabilidad de los sistemas educativos en América Latina,Buenos Aires: IIPE-UNESCO, 2004.

Dubet F. Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades,Buenos Aires: Siglo XXI, 2012.

Dussel, I. “La escuela media y la producción de la desigualdad: continuidades y rupturas”. En: Tiramonti, G. y Montes, N. (comp). (2009) La escuela media en debate. Problemas actuales y perspectivas desde la investigación, Buenos Aires: Manantial/ FLACSO, 2009.

Elias, N. La sociedad cortesana, México: Fondo de Cultura Económica, 1982.

Gluz, N. La construcción socioeducativa del becario: la productividad simbólica de las políticas sociales en la educación media - 1a ed. -, Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE – Unesco, 2006.

Grimson, A. (comp.) “Introducción”, en Pasiones Nacionales. Política y Cultura en Brasil y Argentina, Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Hobsbawn, E. La era de la revolución, 1789- 1848. Buenos Aires, Ed Crítica, 2003.

Kessler, G. “Principios de justicia distributiva en Argentina y Brasil. Eficacia global, igualitarismo limitado y resignificación de la jerarquía”. En: Grimson A. (comp.) (2007) Pasiones Nacionales. Política y Cultura en Brasil y Argentina, Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Méndez, A. El colegio. La formación de una elite meritocrática en el Nacional Buenos Aires, Buenos Aires: Sudamericana, 2013.

O´ Donnell, G. Y a mí, ¿qué me importa? Notas sobre sociabilidad y política en Argentina y Brasil. Versión original preparada para el Seminario “Oportunidades e limites da sociedade industrial periférica: o caso do Brasil”, IUPERJ- Berkeley- Stanford, Nova Friburgo, julio 18- 20, 1983.

O´ Donnell, G. “¿Y a mí, qué mierda me importa? Notas sobre sociabilidad y política en Argentina y Brasil”. En: O´Donnell, G. Contrapuntos. Ensayos escogidos sobre autoritarismo y democratización, Buenos Aires: Paidós, 1997.

Pousadela, I. “Las políticas públicas y las matrices nacionales de Cultura política”, en Grimson A. (comp.) Pasiones Nacionales. Política y Cultura en Brasil y Argentina, Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Rawls, J. Teoría de la Justicia, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, (1993) [1971].

Southwell, M. “La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato.” En: Tiramonti, G. Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media, Rosario: Homo Sapiens Ediciones, 2011.

Tiramonti, G. “La configuración fragmentada del Sistema Educativo Argentino” en Cuadernos de Pedagogía Nº 12, pp 33 a 46. Rosario, Libros del Zorzal, 2004.

Tiramonti, G. y Ziegler, S. (comp.) La educación de las elites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades, Buenos Aires: Paidós, 2008.

Tiramonti, G. “La escuela en sus límites. Diferencias y continuidades en las configuraciones nacionales de la región: Los casos de Brasil, Argentina y Chile”. Revista Educaçao e Sociedade (32) 116, 857-875, 2011.

Walzer, M. “Exclusion, injustice et état démocratique”, en: Joelle Affichard y Jean Baptiste de Foucauld, Pluraliste et equité. La justice social dans les démocraties, Paris: Esprit, 1995.

Ziegler, S. “Entre la desregulación y el tutelaje: ¿hacia dónde van los cambios en los formatos escolares?”. En Tiramonti, G. (Dir.) Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media, Rosario: Homo Sapiens, 2011.

Most read articles by the same author(s)