Juan Amós Comenius, or of stories embedded in the Great Art of Didactics

Main Article Content

María Esther Aguirre Lora

Abstract

Didactics, as one of the most precious resources of the teacher to influence the teaching-learning processes, has a long history behind. In the construction of his field were gathered different traditions, different legacies, different thinkers concerned with reforming the conditions of the society of the XVI-XVII centuries. One of the chiefs was the late Juan Amos Comenius (Uhersky Brod, 1592-Amsterdam, 1670), author of Didactic Magna, his most widespread work. Through it, as a socio-cultural product of an time, we can trace the loans that were configured as such, some of which I intend to outline in this article, for which I approach two axes, 1 ° that refers to the author, to the place from which he constructs his discourse on didactics; 2 ° that refers to some of the marks with which the field of didactics is instituted.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguirre Lora, M. E. (2017). Juan Amós Comenius, or of stories embedded in the Great Art of Didactics. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(11), e019. https://doi.org/10.24215/23468866e019
Section
Dossier: Reflexiones en torno a la historia y al presente de la Didáctica general

References

Bayle, P. (1740). Dictionnaire historique et critique. t. I., decimosexta edición. 1695. París: Chez Jean Louis Brandmüller.

Campanella, T. (1984). La ciudad del sol. En Utopías del Renacimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Comenio, J. A. (1971). Didáctica Magna. Estudio introductorio de J. G. de la Mora. México: Porrúa.

Comenio, J. A. (1993). El Mundo sensible en imágenes. Versión española de Alberto Hernández Medina, estudio introductorio de M. E. Aguirre. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología/Porrúa.

Comenio, J. A. (2001). Prefacio a la Didáctica Magna [inédito], Anexo 1. En M. E. Aguirre, Calidoscopios Comenianos II. Acercamientos a una hermenéutica de la cultura (pp. 241-247). México: UNAM-CESU, Plaza y Valdés.

Comenio, J. A. (2007). El laberinto del mundo y el paraíso del corazón. Comentario crítico de J. Blahoslav Čapek. Buenos Aires: Ekumene Comenius Cultural Center, Ars Bohemiae.

Comenio, J. A. (2009). El laberinto del mundo y el paraíso del corazón, trad. de J. Abellán y V. Kovachova, edición académica y estudio introductorio de M. E. Aguirre. Madrid: Biblioteca Nueva, Memoria y crítica de la educación.

Comenio, J. A. (1992). Pampedia, trad. F. Gómez Rodríguez de Castro. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Lutero, M. (1977). Obras, edición de Teófanes Egido. Salamanca: Sígueme.

Plutarco (1986). Sobre la educación de los niños. México: UNAM-Facultad de Filosofía y Letras, Biblioteca Pedagógica, serie universal.



Bibliografía

Aguirre Lora, M. E. (2001). Calidoscopios comenianos, II. Acercamientos a una hermenéutica de la cultura. México: UNAM-Centro de Estudios sobre la Universidad, Plaza y Valdés.

Echeverría, B. (1988). La modernidad de lo barroco. México: Era.

Filoramo, G. (2000). Cristianesimo. Bari: Laterza, Biblioteca Universale, Storiadelle religión.

Hamilton, D. (1989). Towards a theory of schooling. London: The Falmer Press.

Hamilton, D. (2003). Notas desde aquí y ahora. Sobre los inicios de la escolarización moderna. En Thomas S. Popkewitz, Barry Franklin & Miguel A. Pereyra. Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización (pp. 187-207). México-Barcelona: Pomares—CESU, UNAM—IMCED.

Lara, A. (2008). Petrus Ramus y el ocaso de la retórica cívica. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 13 (43), 11-31.

Mendiola, A. (2003). Retórica, comunicación y realidad: la construcción retórica de las batallas en las crónicas de conquista. México: Universidad Iberoamericana.

Murphy, J. (1986). La retórica en la Edad Media. Historia de la teoría de la retórica desde San Agustín hasta el Renacimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Santoni Rugiu, A. (1996). Nostalgia del maestro artesano, traducción de M. E. Aguirre. México: UNAM-Centro de Estudios sobre la Universidad, Miguel Ángel Porrúa. 2º edición.

Santoni Rugiu, A. (2004). Milenios de sociedad educadora 2, La escuela transita por los senderos de la modernidad. México: Educación, voces y vuelos, Juegos Escénicos, no. 3.