Training teachers in cultural planning of Peronism (1948-1949)
Main Article Content
Abstract
During the first government of Juan Peron (1946-1952) teaching trainee centers were the goal of measures aimed at changing some traditional features of their training. The regulation of pedagogical issues took place in a context of growth of the access education and culture consumption to all sectors of the population, institutional reorganization and coalescence of technical experts in the bureaucracy. The paper analyzes the measures promoted by the National Education Council linked to renew the cultural education of teachers. The period chosen is 1948-1949, before the Ministry of Education was created, because during these years the bureaucracy in charge of primary education launched a significant progress in professional and cultural training of primary teachers.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Bernetti, J. L., y Puiggrós, A. (1993). Peronismo: cultura política y educación (1945-1955). Buenos Aires: Galerna.
Cammarota, A. (2010). El Ministerio de Educación durante es peronismo: ideología, centralización, burocratización y racionalización administrativa (1949-1955). Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 15, 63-92. Recuperado de http://www.rhela.rudecolombia.edu.co
Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Finocchio, S. (2009). La escuela en la historia. Buenos Aires: Edhasa.
Fiorucci, F. (2012). El campo escolar bajo el peronismo, 1946-1955. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 18, 139-154. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86925890007
Gvirtz, S. (1991). Nuevas y viejas tendencias en la docencia. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Gvirtz, S. (1999). El discurso escolar a través de los cuadernos de clase. Buenos Aires: Eudeba.
Iglesias, A. (2012). Interpelando al Magisterio. Un análisis desde El Monitor de la Educación Común (1943-1949). Propuesta Educativa, 21, 93-100. Recuperado de http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/indice.php?num=38
Leonardi, Y. (2014a). Ocio y arte para los obreros durante el primer peronismo. Revista Mundos do trabalho, 12, 239-249. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/article/viewFile/1984-9222.2014v6n12p239/29738
Leonardi, Y. (2014b). Formaciones teatrales de intervención política en el mundo de la infancia durante el primer peronismo. AURA, 2, 49-66. Recuperado de http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/download/99/93
Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública: formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Pineau, P. (1994). El concepto de “educación popular”: un rastreo histórico comparativo en la Argentina. Revista de Educación, 305, 57-278.
Plotkin, M. (2007). Mañana es San Perón: propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista 1946-1955. Buenos Aires: Eduntref.
Rein, M. y Rein, R. (1996). Populismo y educación: el caso peronista (1946/1955). IICE, 8, 50-57.
Somoza Rodríguez, M. (2006). Educación y política en Argentina (1946-1955). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Southwell, M. (2011). Docentes: la tarea de cruzar fronteras y tender puentes. Explora. Las ciencias en el mundo contemporáneo, 2011. Recuperado de http://explora.educ.ar/wp-content/uploads/2010/04/PEDAG04-Docentes1.pdf
Torre, J. C. y Pastoriza, E. (2002). La democratización del bienestar. En Torre, J. C., Los años peronistas (1943-1955) (pp. 257-312). Buenos Aires: Sudamericana.