College Students’ Epistemological Beliefs, Source of Knowledge and Epistemic Authority
Main Article Content
Abstract
This article presents a research of college students ´ epistemological beliefs, taking into account several aspects that could influence on recognition of epistemic authority to different sources of knowledge. A metodological task to justify claims was applied on 700 first-year college students at National University of Salta. From a cualitative approach, results suggested that several aspects influence on students ´epistemological beliefs, sources of knowledge and recognition of epistemic authority, beyond strictly epistemological conditions. The need for future further studies about epistemology beliefs and authority from a contextual approach is underlined.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Baranger, D. (2009). Construcción y análisis de datos. Introducción al uso de técnicas cuantitativas en la investigación social. Posadas: Editora Universitaria de Misiones.
Bar-Tal, D., Raviv, A., Raviv, A. & Brosh, M. E. (1991). Perception of Epistemic Authority and Attribution for its Choice as a Function of Knowledge, Area and Age. European Journal of Social Psychology, 21(6), 477–492.
Baxter Magolda, M. B. (1992). Knowing and Reasoning in Collage. Gender-related Patterns in Students’ Intellectual Development. San Francisco: Jossey-Bass.
Baxter Magolda, M. B. (2008). The Evolution of Self Authorship. En: M. S. Khine (ed.), Knowing, knowledge, and beliefs: Epistemological studies across diverse cultures (pp. 45-64). New York: Springer.
Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s Ways of Knowing: The Development of Self, Voice and Mind. Nueva York: Basic Books.
Bochenski, J. M. (1979) ¿Qué es la autoridad? Barcelona: Herder.
Buehl, M. M. (2008): Assessing the Multidimensionality of Student´s Epistemic Beliefs Across Diverse Cultures. En: Khine, M. S. (Ed.), Knowing, Knowlegde, and Beliefs: Epistemological Studies across Diverses Cultures (pp. 65-112). New York: Springer.
Foucault, M. (1992). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI.
Gadamer, H. G. (1990). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.
Hofer, B. K. & Pintrich, P. R. (Eds.) (2002). Personal Epistemology. The Psychology of Beliefs about Knowledge and Knowing. Mahwah, Nueva Jersey: Erlbaum.
Hofer, B. K. (2008). Personal Epistemology and Culture. En: Khine, M. S. (Ed.), Knowing, Knowlegde, and Beliefs: Epistemological Studies across Diverses Cultures (pp. 3-23). Nueva York: Springer.
King, P. M. & Kitchener, K. S. (1981). Developing Reflective Judgment: Understanding and Promoting Intellectual Growth and Critical Thinking in Adolescents and Adults. San Francisco, Estados Unidos: Jossey-Bass.
Kruglanski, A. W. (1989). Lay Epistemics and Human Knowledge: Cognitive and Motivational Bases. Nueva York, Estados Unidos: Plenum.
Leal-Soto, F. (2010). Creencias epistemológicas generales, académicas y disciplinares en relación con el contexto. Universitas Psychologica, 9(2), 381-392.
Pecharromán, I. (2003). Teorías epistemológicas implícitas en diferentes dominios: influencia de variables relacionadas con la instrucción (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
Perry, W. G. (1970). Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years: A Scheme. San Francisco: Jossey-Bass.
Pierella, M. P. (2014). La autoridad en la universidad. Vínculos y experiencias entre estudiantes, profesores y saberes. Rosario: Paidós.
Pintrich, P. R. (2006). Las creencias motivacionales como recursos y restricciones para el cambio conceptual. En: Schnotz, W., S. Vosniadou, y Carretero, M. (Comps.), Cambio conceptual y educación (pp. 53-86). Buenos. Aires: Aique.
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Schommer, M. (1990). Effects of Beliefs about the Nature of Knowledge on Comprehension. Journal of Educational Psychology 82(3), 498-504.
Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
Tedesco, J.C. (1996). La educación y los nuevos desafíos de la formación del ciudadano. Nueva Sociedad, 146, 74-89.
Tenti Fanfani, E. (2006). Viejas y nuevas formas de autoridad docente. Revista Todavía 7, 1-4.
Yuni, J. y Urbano, C. (2006). Técnicas para investigar 1, 2 y 3. Córdoba: Brujas.