College Students’ Epistemological Beliefs, Source of Knowledge and Epistemic Authority

Main Article Content

Estefania Gutierrez Cacciabue

Abstract

This article presents a research of college students ´ epistemological beliefs, taking into account several aspects that could influence on recognition of epistemic authority to different sources of knowledge. A metodological task to justify claims was applied on 700 first-year college students at National University of Salta. From a cualitative approach, results suggested that several aspects influence on students ´epistemological beliefs, sources of knowledge and recognition of epistemic authority, beyond strictly epistemological conditions. The need for future further studies about epistemology beliefs and authority from a contextual approach is underlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutierrez Cacciabue, E. (2017). College Students’ Epistemological Beliefs, Source of Knowledge and Epistemic Authority. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(11), e023. https://doi.org/10.24215/23468866e023
Section
Artículos

References

Baquero, R. (2009). Desarrollo psicológico y escolarización en los Enfoques Socio Culturales: nuevos sentidos de un viejo problema. En: Avances en Psicología Latinoamericana, 27(2), 263-280.

Baranger, D. (2009). Construcción y análisis de datos. Introducción al uso de técnicas cuantitativas en la investigación social. Posadas: Editora Universitaria de Misiones.

Bar-Tal, D., Raviv, A., Raviv, A. & Brosh, M. E. (1991). Perception of Epistemic Authority and Attribution for its Choice as a Function of Knowledge, Area and Age. European Journal of Social Psychology, 21(6), 477–492.

Baxter Magolda, M. B. (1992). Knowing and Reasoning in Collage. Gender-related Patterns in Students’ Intellectual Development. San Francisco: Jossey-Bass.

Baxter Magolda, M. B. (2008). The Evolution of Self Authorship. En: M. S. Khine (ed.), Knowing, knowledge, and beliefs: Epistemological studies across diverse cultures (pp. 45-64). New York: Springer.

Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R., & Tarule, J. M. (1986). Women’s Ways of Knowing: The Development of Self, Voice and Mind. Nueva York: Basic Books.

Bochenski, J. M. (1979) ¿Qué es la autoridad? Barcelona: Herder.

Buehl, M. M. (2008): Assessing the Multidimensionality of Student´s Epistemic Beliefs Across Diverse Cultures. En: Khine, M. S. (Ed.), Knowing, Knowlegde, and Beliefs: Epistemological Studies across Diverses Cultures (pp. 65-112). New York: Springer.

Foucault, M. (1992). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI.

Gadamer, H. G. (1990). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.

Hofer, B. K. & Pintrich, P. R. (Eds.) (2002). Personal Epistemology. The Psychology of Beliefs about Knowledge and Knowing. Mahwah, Nueva Jersey: Erlbaum.

Hofer, B. K. (2008). Personal Epistemology and Culture. En: Khine, M. S. (Ed.), Knowing, Knowlegde, and Beliefs: Epistemological Studies across Diverses Cultures (pp. 3-23). Nueva York: Springer.

King, P. M. & Kitchener, K. S. (1981). Developing Reflective Judgment: Understanding and Promoting Intellectual Growth and Critical Thinking in Adolescents and Adults. San Francisco, Estados Unidos: Jossey-Bass.

Kruglanski, A. W. (1989). Lay Epistemics and Human Knowledge: Cognitive and Motivational Bases. Nueva York, Estados Unidos: Plenum.

Leal-Soto, F. (2010). Creencias epistemológicas generales, académicas y disciplinares en relación con el contexto. Universitas Psychologica, 9(2), 381-392.

Pecharromán, I. (2003). Teorías epistemológicas implícitas en diferentes dominios: influencia de variables relacionadas con la instrucción (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.

Perry, W. G. (1970). Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years: A Scheme. San Francisco: Jossey-Bass.

Pierella, M. P. (2014). La autoridad en la universidad. Vínculos y experiencias entre estudiantes, profesores y saberes. Rosario: Paidós.

Pintrich, P. R. (2006). Las creencias motivacionales como recursos y restricciones para el cambio conceptual. En: Schnotz, W., S. Vosniadou, y Carretero, M. (Comps.), Cambio conceptual y educación (pp. 53-86). Buenos. Aires: Aique.

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Schommer, M. (1990). Effects of Beliefs about the Nature of Knowledge on Comprehension. Journal of Educational Psychology 82(3), 498-504.

Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the Epistemological Belief System: Introducing the Embedded Systemic Model and Coordinated Research Approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29.

Tedesco, J.C. (1996). La educación y los nuevos desafíos de la formación del ciudadano. Nueva Sociedad, 146, 74-89.

Tenti Fanfani, E. (2006). Viejas y nuevas formas de autoridad docente. Revista Todavía 7, 1-4.

Yuni, J. y Urbano, C. (2006). Técnicas para investigar 1, 2 y 3. Córdoba: Brujas.