Nuevas tecnologí­as de la información como facilitadoras de Aprendizaje significativo

Main Article Content

Irene Arriassecq
Graciela Santos

Abstract

This paper proposes to approach the potential of TIC to promote meaningful learning, assuming that, at present, there is consensus in the validity of this theoretical framework enriched with the various theoretical contributions it has received since the 1960s, At the same time, TIC enable new forms of access to education as learning institutions expand in the face of a wide variety of applications and resources available on the Internet. We performed an analysis, from the theoretical framework of significant learning, of three computer applications for teaching in the areas of exact and natural sciences: CMapTools, GeoGebra and Modellus in the context of a possible sequence of teaching at the secondary level for the topic of Physics "parabolic shot".

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arriassecq, I., & Santos, G. (2017). Nuevas tecnologí­as de la información como facilitadoras de Aprendizaje significativo. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(12), e030. https://doi.org/10.24215/23468866e030
Section
Dossier: Aprendizaje y enseñanza en clave de significatividad

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.

Ariza, M .R. y Quesada, A. (2014). Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32 (1), 101-115.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1991). Psicología Educativa, un punto de vista cognoscitivo. México: Ed. Trillas.

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.

Burbules, N y Callister, T. (2008).Educación: Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la Información.BuenosAires: Editorial Granica.

Cañas, A., Hill, G., Carff, R., Suri, N., Lott, J., Eskridge, T. (2004). CmapTools: A Knowledge Modeling and Sharing Environment. In A. J. Cañas, J. D. Novak & F. M. González (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proceedings of the First International Conference on Concept Mapping (Vol. I, pp. 125-133). Pamplona, Spain: Universidad Pública de Navarra.

Castro-Garcia, D., Olarte Dussán, F. andCorredor, J. (2016).Technology for Communication and Problem Solving in the Classroom. Effects on Meaningful Learning. Digital Education Review, (30), 207-219.

Coll, C. (2011). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades, en: Carneiro, R.; Toscano, J.C.; Díaz, T. Coord. (2011). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Colección Metas Educativas 2021. OEI y Fundación Santillana.

Coll, C. y Martí, E. (2001). La educación escolar ante las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comp.), Desarrollo Psicológico y Educación 2. Psicología de la Educación Escolar. Madrid: Alianza.

Dede, C. (1998). Learning with technology. USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Trad. español: DEDE C. 2000. Aprendiendo con tecnologia. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Gowin, D. (1981). Educating. Ithaca, N. Y.: CornellUniversity Press.

Harris, J., & Hofer, M. (2009). “Grounded” technology integration: Planning with curriculum-based learning activity types. Learning & Leading With Technology, 37(2), 22-25.

Kay,R. and Knaack, L. (2008). A multi-component model for assessing learning objects. Australasian Journal of Educational Technology, 24(5), 574–591.

Malgieri, M., Onorato, P. and De Ambrosis, A, (2014). Teaching quantum physics by the sum over paths approach and GeoGebra simulations, Eur. J. Phys, 35 (5), 1-21.DOI: 10.1088/0143-0807/35/5/055024.

Miranda, A. (2014). La interacción digital en el aula. Los procesos de significación en el uso de simulaciones computacionales en la escuela secundaria. Tesis doctoral, Doctorado en Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba.

Moreira, M. A. (2000 a) Reporte final de la VII Conferencia Interamericana sobre Educación en Física. Canela, Porto Alegre, Brasil.

Moreira, M. A. (2000 b) Aprendizaje Significativo: teoría y práctica. Madrid: Visor.

Moreira, M. A. (2000 c) Aprendizaje Significativo Subversivo. Conferencia dictada en el III Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, Lisboa (Peniche), 11 a 15 de septiembre de 2000.

Moreira, M. A. y Buchweitz, (1993). Novas estratégias de ensino e aprendizagem: os mapas conceptuais e o vê epistemológico. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.

Novak, J. D. y Cañas, A. J. (2006). La Teoría Subyacente a los Mapas Conceptuales y Cómo Construirlos, Reporte Técnico IHMC CmapTools 2006-01, Florida Institute for Human and Machine Cognition, 2006. Recuperado el 25/05/15: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf

Novak, G.M., Patterson, E. T., Gavrin, A. D., Christian, W. and Forinash, K. (1999). Just in Time Teaching. American Journal of Physics (67), 937. http://dx.doi.org/10.1119/1.19159.

Novak, J. (1988). Teoría y práctica de la educación. Madrid: Alianza.

Novak, J. (1998). Learning, Creating and Using Knowledge. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Novak, J. y Gowin, (1999). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ed. Martínez Roca.

Orozco Rodríguez, C., Morales Morgado, E. M., Gonçalves da, F. (2014). The eXeLearning and GeoGebra integration for teaching geometrics definitions and vectors representations through Learning Objects. En ActasSecond International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality – TEEM’14. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1145/2669711.2669967.

Orozco Rodríguez, C., Morales Morgado, E. y Campos Ortuño, R. (2016). Creación de Objetos de Aprendizaje basados en la teoría de los Modelos Mentales de Johnson-Laird. Série-Estudos, (21), 42, p. 21-39. http://dx.doi.org/10.20435/2318-1982-2016-v.21-n.42(02).

Pea, R. (2001). Prácticas de inteligencia distribuida y diseños para la educación. En G. Salomon (Comp.), Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Buenos Aires: Amorrortu.

Postman, N. & Weingartner, Ch. (1969). Teaching as a subversive activity. New York: Dell Publishing Co.

Pozo, J. I. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata.

Rahmani, R. (2016). Toward developing and validating a model for implementation of learning objects. The Online Journal of New Horizons in Education, Vol. 6 (4), 270-289.