Educational policies for rural education in the province of Buenos Aires

Main Article Content

Mónica Escobar

Abstract

This article summarizes the most important milestones about educational and curricular policies that delimit the rural education in Buenos Aires Province. These policies are consistent with the subscripted agreements in the World Conference (Jomtien, 1990), the CEPAL (1992) “Knowledge and equity” meeting and the “Education for Everyone” World Forum (Dakar, 2000). According to Záttera (2015), these international meetings were key precedents in the last decade for the international movement for rural education study and improvement, exhorting the countries to propose educational alternatives for the specific assistance of vulnerable population, among which are explicitly mentioned those of remote and rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Escobar, M. (2017). Educational policies for rural education in the province of Buenos Aires. Archivos De Ciencias De La Educación, 11(12), e032. https://doi.org/10.24215/23468866e032
Section
Artículos

References

Brumat, M. R. (2011). Maestros rurales: condiciones de trabajo, formación docente y práctica cotidiana. En Revista Iberoamericana de Educación, 55(4),1-10. Recuperado de: file:///C:/Documents%20and%20Settings/usuario/Mis%20documentos/Downloads/3939Brumat.pdf

Dussel, I. (2006). De la primaria a la EGB: ¿qué cambios en la enseñanza elemental en los últimos años? En Terigi, F. (comp.). Diez miradas sobre la escuela primaria (pp.85-130) Buenos Aires: Fundación OSDE/Siglo XXI.

Quaranta, M. E., y Wolman, S. (2003). Discusiones en las clases de matemáticas. Qué, para qué y cómo se discute. En Panizza, M. (comp) Enseñar Matemática en el Nivel Inicial y primer ciclo de EGB: Análisis y Propuestas (pp.189-243) Buenos Aires: Paidós.

Terigi, F. (2004). La enseñanza como problema político. En Frigerio, G. y Diker, G. (comps.) La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos. Un concepto de la educación en acción (pp.191-202). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Terigi, F. (2006). Las ‘otras’ primarias y el problema de la enseñanza. En Terigi, F. (comp.) Diez miradas sobre la escuela primaria (pp.191-230). Buenos Aires: Fundación OSDE/Siglo XXI.

Terigi, F. (2008). Organización de la enseñanza en los plurigrados de escuelas rurales. Tesis de Maestría. Buenos Aires: FLACSO.

Záttera, O. (2015). Enseñar y aprender en el campo. Reflexiones sobre el sistema educativo en el ámbito rural. Lomas de Zamora: Editorial UNLZ, Facultad de Ciencias Sociales.