Universities of the conurbano bonaerense: influences and context

Main Article Content

Analía Otero
Agustina Corica
Jimena Merbilhaá

Abstract

In the last decades, the Greater Buenos Aires (GBA) was a privileged stage for the creation of new universities. However, the expansion of the university map in the most populated territory of the country took place under different economic and social political signs, which oriented the university policies in tune with the climate of the period during the periods 1989-1999 and 2004-2015. The objective of this article is to make a contribution to the understanding of the contextual and governmental influences to which public universities are exposed in the different periods. It is our central hypothesis that aî†er the economic
model of the 1990s was put into crisis and exhaustion, the creation of new universities at the beginning of the century arose in a context of resignification in its relationship with the territory and its inhabitants, showing changes and continuities in relation to their previous peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Otero, A., Corica, A., & Merbilhaá, J. (2019). Universities of the conurbano bonaerense: influences and context. Archivos De Ciencias De La Educación, 12(14), e052. https://doi.org/10.24215/23468866e052
Section
Artículos

References

Accinelli, A., Losio, M., y Macri, A. (2016). Acceso, rezago, deserción y permanencia de estudiantes en las universidades del conurbano bonaerense. Debate Universitario, 5(9), 33-52. Recuperado de http://portalreviscien.uai.edu.ar/ojs/index.php/debate-universitario/article/view/v5n9a03

Buchbinder, P. (2012). Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Chiroleu, A. y Iazzetta, O. (2005). La reforma de la educación superior como capí­tulo de la reforma del Estado. Peculiaridades y trazos comunes. En Rinesi E., G. Soprano y C. Suasnabar, I. Aranciaga, Universidad: reformas y desafí­os. Dilemas de la educación superior en Argentina y en Brasil, (pp. 15-38). Buenos Aires, Universidad Nacional de General Sarmiento: Prometeo.

Chiroleu, A., y Iazzetta, O. (2012). La universidad como objeto de polí­tica pública durante los gobiernos Kirchner. En Adriana Chiroleu, Mónica Marquina y Eduardo Rinesi (compiladores), La polí­tica universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades, (pp. 27-48). Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Colabella M. y Vargas P. (2013). La Jauretche. Una universidad popular en la trama del sur del Gran Buenos Aires. CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20131218044805/1234.pdf

De Souza Silva, J. (julio, 2002). La Universidad, el cambio de época y el modo Contexto-Céntrico de generación de conocimiento. En Seminario Internacional la Educación Superior: las nuevas tendencias. Consejo Nacional de Educación Superior (CONESUP), Quito, Ecuador.

Fernández Lamarra, N. (2004). La educación superior en la Argentina. Buenos Aires: ISELAC/UNESCO.

Garcí­a de Fanelli, A. M. (1997). Las nuevas universidades del conurbano bonaerense: misión, demanda externa y construcción de un mercado académico. Buenos Aires: Cedes.

Garcí­a de Fanelli, A. M. (2015). Inclusión social en la Educación Superior Argentina: indicadores y polí­ticas en torno al acceso y a la graduación. Páginas de Educación, 7(2), 275-297.

Kessler, G. (2015). Controversias sobre la desigualdad: Argentina, 2003-2013. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Krotsch, P. (1993). La universidad argentina en transición: ¿del Estado al mercado? Revista Sociedad, 3, 5-29.

Krotsch, P. (2009). Educación superior y reformas comparadas. Bernal, Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Lastra, K., Mihal, I., y Arias Nuñez, F. (2015). Polí­ticas de ingreso y retención en Universidades del Conurbano Bonaerense. Presentado en I Encuentro Internacional de Educación, Tandil 29, 30 y 31 de Octubre, Universidad del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado de http://www.ridaa.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/109

Marquina, M., y Chiroleu, A. (2015). ¿Hacia un nuevo mapa universitario?: La ampliación de la oferta y la inclusión como temas de agenda de gobierno en Argentina. Propuesta educativa, (43), 7-16. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852015000100003&lng=es&tlng=es

Naidorf J. (2015). Los cambios en la cultura académica de la universidad pública. Buenos Aires: Eudeba.

Naidorf J., y Perrotta, D. (2010). La educación superior en Argentina. Algo de ayer, un poco de hoy y pistas de mañana. En Teodoro (Editor), A educação superior na Iberoamérica. Do elifismo í internacionalização, (pp. 201-232).Lisboa: Edições Universitarias Lusófonas.

Otero, A., y Corica, A. (2017). Jóvenes y Educación Superior en Argentina. Evolución y tendencias. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 39 (1), 11-28. Recuperado de: http://www.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2017-1/mirador1.pdf

Pautassi, L. (2010). El enfoque de derechos y la inclusión social. Una oportunidad para las polí­ticas públicas. En Laura Pautassi (organizadora), Perspectiva de derechos, polí­ticas públicas e inclusión social. Debates actuales en la Argentina, 27-66. Buenos Aires: Biblos.

Rikap, C. (2012). La vinculación de la universidad con el sector productivo. Transferencia tecnológica: technological transference. Ecos de Economí­a, 16 (34), 127-149.Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=329027338006

Rinesi, E., (2012). Hoy la Educación Superior puede ser pensada como un derecho. En Bicentenario de la Revista de la Subsecretarí­a de Gestión y Coordinación de Polí­ticas Universitarias del Ministerio de Educación de la Nación. Publicación de Agosto de 2012, (pp. 16-17), Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://informacionpresupuestaria.siu.edu.ar/DocumentosSPU/revista_bicentenario/Bicentenario-agosto-2012-14-8.pdf

Rodrí­guez, L. G. (2015). Universidad, peronismo y dictadura (1973-1983). Buenos Aires: Prometeo.

Rofman, A. (2005). Universidad y desarrollo local: aprendizajes y desafí­os. Universidad Nacional de General Sarmiento: Prometeo.

Rovelli, L., y Atairo, D. (noviembre, 2005). Los modelos de universidad en las nuevas universidades del conurbano bonaerense: UNQ, UNSAM y UNGS. IV Jornadas de Sociologí­a de la UNLP, La Plata, Argentina.

Suasnábar, C. (2005). Entre la inercia y la búsqueda de una nueva agenda de polí­tica: las polí­ticas universitarias en el gobierno de Kirchner. Revista Temas y Debates, 10 (9), 83-93.

Suasnábar, C., y Rovelli, L. (2011). Polí­ticas universitarias en Argentina: entre los legados modernizadores y la búsqueda de una nueva agenda. Innovación Educativa, 11(57). 21-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179422350004

Villanueva, E. (2014). Las nuevas universidades en el conurbano bonaerense. Voces en el Fénix, (33), 56-61.