Student attrition and difficulties in the integration to the university life on Sciences of the Education of the National University of La Plata

Main Article Content

Julieta Alcoba
Luciana Garatte
Gabriela Hernando

Abstract

This article inquired specifically into the problem of student attrition and the difficulties first-year students of the Education Sciences careers experienced in the process of integration into the university life of the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La Plata. Specifically, the case of students in situation of attrition of the 2016 cohort is addressed. In general terms, the object of this investigation arises from the concerns surrounding the processes of attrition during the early stages of careers and the problem of student retention at the university. The results showed a significant impact of both, social inequality and the students' imaginaries about the right to education in the process of attrition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alcoba, J., Garatte, L., & Hernando, G. (2019). Student attrition and difficulties in the integration to the university life on Sciences of the Education of the National University of La Plata. Archivos De Ciencias De La Educación, 13(15), e058. https://doi.org/10.24215/23468866e058
Section
Artículos

References

Alcoba, J. (2017). Informe final de prácticas profesionales: Seguimiento de trayectorias en los primeros años de la carrera de Ciencias de la Educación (Informe final de licenciatura), Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperada de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1497/te.1497.pdf

Araujo, S., Corrado, R. y Walker, V.S. (2010). Condiciones institucionales que favorecen u obstaculizan el tránsito por la universidad: La percepción de estudiantes avanzados de Ingenierí­a de Sistemas. Trabajo presentado en VI Jornadas de Sociologí­a de la UNLP, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5603/ev.5603.pdf

Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (2009). Los herederos, los estudiantes y la cultura. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Bracchi, C. (2005). Los “recién llegados” y el intento para Convertirse en “herederos”: un estudio socioeducativo sobre estudiantes universitarios (Tesis de Maestrí­a). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Argentina.

Chiroleu, A. (2012). Expansión de oportunidades, inclusión y democratización universitaria. En A. Chiroleu, C. Suasnabar y L. Rovelli (Eds.), Polí­tica universitaria en la Argentina: revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Buenos Aires, Argentina: Ediciones UNGS, IEC.

Cotignola, M., Margueliche, J. C. y Legarralde, M. (2016). Ingreso y egreso en la FaHCE: acciones de fortalecimiento del lazo académico en los extremos de las trayectorias estudiantiles. Trabajo recuperado de IV Encuentro Nacional de Servicios de Orientación Universitaria Hacia una mirada Interdisciplinaria, La Plata. Recuperado de http://blogs.unlp.edu.ar/encuentroorientacionuniversitaria/files/2016/11/ponencias_trayectorias_estudiantiles.pdf

Coulon, A. (2008). A condiçao de estudante. A entrada na vida na universitaria. Salvador, Brasil: EDUFBA.

Dubet, F. (2005, julio-diciembre). Los estudiantes. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 1.

Ezcurra, A. M. (2013). Igualdad en educación Superior. Un desafí­o Mundial. Buenos Aires: Serie Universidad Nacional de General Sarmiento IEC-CONADU.

Garcí­a de Fanelli, A. M. (2011). La educación superior en Argentina 2005-2009, informe La educación superior en Iberoamérica. Recuperado de http://www.cedes.org.ar/PUBLICACIONES/EDSUP/2011/10018.pdf

Gluz, N. y Rosica, M. (2011). Ingreso condicionado o condicionantes en el ingreso. El acceso al sistema universitario en contextos de fragmentación escolar. Neuquen, Argentina: UNCOMA.

Krotsch, P. (2001). Educación Superior y Reformas Comparadas. Buenos Aires: Ediciones Universidad Nacional de Quilmes.

Panaia, M. (coord.) (2013). Abandonar la universidad con o sin tí­tulo. Buenos Aires: Miño y Dávila; UTN-FRA.

Perrenoud, P. (1990). La construcción del éxito y fracaso escolar. Madrid: Ediciones Morata.

Ros, M. G., Benito, L., Germain, L. y Justianovich, S. (2016). Una mirada acerca de las trayectorias estudiantiles en la UNLP. Trabajo presentado en IV Encuentro Nacional de Servicios de Orientación Universitaria Hacia una mirada Interdisciplinaria. Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Buenos Aires. Resumen recuperado de http://blogs.unlp.edu.ar/encuentroorientacionuniversitaria/files/2016/11/ponencias_trayectorias_estudiantiles.pdf

Fuentes y Documentos institucionales

Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de La Educación (2017). Programa Curso Introductorio a las carreras de Profesorado y Licenciatura en Ciencias de la Educación. Recuperado de: http://www.fahce.unlp.edu.ar/academica/areas/educacion/descargables/ProgramaCICE2017.docx/view

Marano, M. G., Vicente, M. E., Montenegro, J. y otros (2012). Estrategia de Ingreso a Ciencias de la Educación. Informe Bianual 2010 - 2011. La Plata: FAHCE, UNLP.

Universidad Nacional de La Plata (2016) Anuario 2013/2014. Informe anual comparado de indicadores de la UNLP. Recuperado de http://www.unlp.edu.ar/articulo/2011/11/17/anuario_de_indicadores_2013

Most read articles by the same author(s)