Cross-cutting themes in university curriculum. Opening possibilities. Conversation between points of view
Main Article Content
Abstract
Contributions from colleagues in the field of curriculum studies are presented in relation to the inclusion of social knowledge in the training of professionals technologists. These are points of view in conversation about possible cross-cutting issues to be thought in a controversial key, and about events, subjects and formats that open possibilities for their entry in the curriculum. This article is part of a research process about the university curriculum in which professionals of pedagogy participate along with professionals who produce, teach and reflect on technology as a social practice. The transversal treatment of knowledge and themes in the curriculum also implies recognizing transversal interactions between the subjects involved. For this reason, it is central to listen and establish links with networks of teachers and professionals concerned about these issues in different latitudes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Abate, S. M., Lucino, C., Lyons, S. (2014). Visiones sobre saberes socio-humanísticos en la formación de ingenieros: algunas conjeturas. En R. Giovine, M. Baldoni, J. Suasnábar (Eds.), I Encuentro Internacional de Educación. Espacios de Investigación y Divulgación. Tandil: UNICEN. Recuperado de http://encuentroespaciosenblanco.unicen.edu.ar/
Abate, S. M. (2017). El trabajo junto a otros. En S. M. Abate y C. Lucino (Comps.) Ingeniería y Saberes sociales (pp. 46-54). La Plata: Edulp. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61860
Abate, S. M., Lyons, S, Lucino C, y Giuliano, G. (2019). Propuestas curriculares para contenidos transversales (sociales y controversiales) en carreras de Ingeniería. En G. Caorsi y L. Gassa (Comps.) Quintas Jornadas de Investigación, Transferencia y Extensión. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ingeniería. Recuperado de https://www.ing.unlp.edu.ar/sitio/investigacion/5tas-Jornadas-ITE-Actas-completas.pdf
Bárcena, F. y Mèlich, J. (2014). La Educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Badiou, A. (2013). La filosofía y el acontecimiento. Buenos Aires: Amorrortu.
Cullen, C. A. (2014). “Resistir e insistir con inteligencia crítica, porque responsable” Tareas y sentidos de la Filosofía de la educación en América Latina. Revista APRENDER - Cad. de Filosofia e Psic. da Educação Vitória da Conquista, VIII(13), 11-30. Recuperado de http://periodicos.uesb.br/index.php/aprender/article/viewFile/4483/pdf_268
de Alba, A. (1995). Currículum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
de Alba, A. (2017). Cultura y contornos sociales. Transversalidad en el curriculum universitario. En A. de Alba y A. Casimiro Lopes (Eds.), Diálogos Curriculares entre México y Brasil (pp. 195- 212). México: IISUE. Recuperado de http://www.acuedi.org/ddata/F11397.pdf
de Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Uruguay: Ediciones Trice.
Faulkner, W. (2001). The technology question in feminism: A view from feminist technology studies. Women ´s Studies International Forum, 24(1), 79–95.
García Garduño, J. M. (2014). Estudio Introductorio. En W. Pinar, Teoría del Curriculum (pp. 11-102). España: Narcea.
González García, M. y Pérez Sedeño, E. (2002). Ciencia, Tecnología y Género. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 2. Recuperado de https://www.oei.es/historico/revistactsi/numero2/varios2.htm
Magendzo, A. (2016). Incorporando la perspectiva controversial en el currículum disciplinario. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), VII(19), 118-130. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v7n19/2007-2872-ries-7-19-00118.pdf
Orozco Fuentes, B. (2007). El asesor en currículum: experiencia desafiante entre la función de escucha y la intervención. En R. Ángulo y B. Orozco (Eds.) Alternativas Metodológicas de intervención curricular en la Educación Superior (pp. 117-142). México: Plaza y Valdés.
Pinar, W. (2011). The character of curriculum studies: Bildung, currere, and the recurring question of the subject. Nueva York: Palgrave Macmillan.
Rietti, S. y Maffía, D. (2005). Género, ciencia y ciudadanía. ARBOR ciencia pensamiento y cultura, 539–544.
Torres Santomé, J. (2010). Curriculum, justicia e inclusión. En J. Gimeno Sacristán (Comp.) Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 84-102). Madrid: Morata.
Wajcman, J. (2008). Género y culturas de la tecnología y el trabajo. Revista Telos, 74. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero074/genero-y-culturas-de-la-tecnologia-y-el-trabajo/