Cross-cutting themes in university curriculum. Opening possibilities. Conversation between points of view

Main Article Content

Stella Maris Abate
Silvina Lyons
Verónica Orellano

Abstract

Contributions from colleagues in the field of curriculum studies are presented in relation to the inclusion of social knowledge in the training of professionals technologists. These are points of view in conversation about possible cross-cutting issues to be thought in a controversial key, and about events, subjects and formats that open possibilities for their entry in the curriculum. This article is part of a research process about the university curriculum in which professionals of pedagogy participate along with professionals who produce, teach and reflect on technology as a social practice. The transversal treatment of knowledge and themes in the curriculum also implies recognizing transversal interactions between the subjects involved. For this reason, it is central to listen and establish links with networks of teachers and professionals concerned about these issues in different latitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abate, S. M., Lyons, S., & Orellano, V. (2019). Cross-cutting themes in university curriculum. Opening possibilities. Conversation between points of view. Archivos De Ciencias De La Educación, 13(15), e060. https://doi.org/10.24215/23468866e060
Section
Artículos

References

Abate, S. M., Lucino, C., Lyons, S. (2014). Visiones sobre saberes socio-humaní­sticos en la formación de ingenieros: algunas conjeturas. En R. Giovine, M. Baldoni, J. Suasnábar (Eds.), I Encuentro Internacional de Educación. Espacios de Investigación y Divulgación. Tandil: UNICEN. Recuperado de http://encuentroespaciosenblanco.unicen.edu.ar/

Abate, S. M. (2017). El trabajo junto a otros. En S. M. Abate y C. Lucino (Comps.) Ingenierí­a y Saberes sociales (pp. 46-54). La Plata: Edulp. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61860

Abate, S. M., Lyons, S, Lucino C, y Giuliano, G. (2019). Propuestas curriculares para contenidos transversales (sociales y controversiales) en carreras de Ingenierí­a. En G. Caorsi y L. Gassa (Comps.) Quintas Jornadas de Investigación, Transferencia y Extensión. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Ingenierí­a. Recuperado de https://www.ing.unlp.edu.ar/sitio/investigacion/5tas-Jornadas-ITE-Actas-completas.pdf

Bárcena, F. y Mèlich, J. (2014). La Educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Badiou, A. (2013). La filosofí­a y el acontecimiento. Buenos Aires: Amorrortu.

Cullen, C. A. (2014). “Resistir e insistir con inteligencia crí­tica, porque responsable” Tareas y sentidos de la Filosofí­a de la educación en América Latina. Revista APRENDER - Cad. de Filosofia e Psic. da Educação Vitória da Conquista, VIII(13), 11-30. Recuperado de http://periodicos.uesb.br/index.php/aprender/article/viewFile/4483/pdf_268

de Alba, A. (1995). Currí­culum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

de Alba, A. (2017). Cultura y contornos sociales. Transversalidad en el curriculum universitario. En A. de Alba y A. Casimiro Lopes (Eds.), Diálogos Curriculares entre México y Brasil (pp. 195- 212). México: IISUE. Recuperado de http://www.acuedi.org/ddata/F11397.pdf

de Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Uruguay: Ediciones Trice.

Faulkner, W. (2001). The technology question in feminism: A view from feminist technology studies. Women ´s Studies International Forum, 24(1), 79–95.

Garcí­a Garduño, J. M. (2014). Estudio Introductorio. En W. Pinar, Teorí­a del Curriculum (pp. 11-102). España: Narcea.

González Garcí­a, M. y Pérez Sedeño, E. (2002). Ciencia, Tecnologí­a y Género. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnologí­a, Sociedad e Innovación, 2. Recuperado de https://www.oei.es/historico/revistactsi/numero2/varios2.htm

Magendzo, A. (2016). Incorporando la perspectiva controversial en el currí­culum disciplinario. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), VII(19), 118-130. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v7n19/2007-2872-ries-7-19-00118.pdf

Orozco Fuentes, B. (2007). El asesor en currí­culum: experiencia desafiante entre la función de escucha y la intervención. En R. Ángulo y B. Orozco (Eds.) Alternativas Metodológicas de intervención curricular en la Educación Superior (pp. 117-142). México: Plaza y Valdés.

Pinar, W. (2011). The character of curriculum studies: Bildung, currere, and the recurring question of the subject. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Rietti, S. y Maffí­a, D. (2005). Género, ciencia y ciudadaní­a. ARBOR ciencia pensamiento y cultura, 539–544.

Torres Santomé, J. (2010). Curriculum, justicia e inclusión. En J. Gimeno Sacristán (Comp.) Saberes e incertidumbres sobre el currí­culum (pp. 84-102). Madrid: Morata.

Wajcman, J. (2008). Género y culturas de la tecnologí­a y el trabajo. Revista Telos, 74. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero074/genero-y-culturas-de-la-tecnologia-y-el-trabajo/