Teaching of reading comprehension through an action research exercise

Main Article Content

Consuelo Nieto
Juan David Enciso Congote
Franklin Roa
Yolanda Rubiano

Abstract

The present article is part of the research “Reflections of the pedagogical practice of teachers from IEDI Sutatausa for transformation of reading comprehesion teaching, at the literal, inferential and critical levels”. It reflects a collaborative exercise among academic peers, which changes are produced on the reading comprehesion teaching. The results reflect the need to get deep on the classroom management of the classroom, expand didactic knowledge of content and the thinking to improve the reading comprehension teaching. It is concluded that action research is fundamental for teachers, making it a pillar in their professional increase, as well as the need to think about the developing methodological strategies for teaching reading comprehension in the aforementioned scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nieto, C., Enciso Congote, J. D., Roa, F., & Rubiano, Y. (2019). Teaching of reading comprehension through an action research exercise. Archivos De Ciencias De La Educación, 13(16), e073. https://doi.org/10.24215/23468866e073
Section
Artículos
Author Biographies

Franklin Roa, Secretaria de educación de Cundinamarca




Yolanda Rubiano, Secretaria de educación de Cundinamarca




References

Alba, J. (2017). Notas de voz en conferencia del profesor John Elliott. Universidad de la Sabana 2017.

Bolí­var, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas especí­ficas. Universidad de Granada. Profesorado. Revista de currí­culum y formación del profesorado, 9, 2.

Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. México: Rí­os de Tinta.

Dubois, M. (1987) El proceso de la lectura: de la teorí­a a la práctica. Editorial: AIQUE, Bs As.

Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación. Madrid. España: Morata.

Flórez, R. Restrepo, A., Schwanenflugel, P. (2007). Alfabetismo emergente: investigación teorí­a y práctica. El caso de la lectura. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP.

Goodman, K. (1986). El proceso de lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo. Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo Veintiuno.

Guzmán, R. J., Ghitis, T., Ruiz, C. (2018) Lectura y escritura en los primeros años. Transiciones en el desarrollo del aprendizaje. Chí­a. Colombia: Universidad de la Sabana.

Kemmis, S. y Mctaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona, España: Laertes.

Leal Castro, A. (2014). El Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC): una herramienta que contribuye en la configuración de la identidad profesional del profesor. Magistro, 8(15), pp. 89-110.

López, A. (2013). La evaluación herramienta para el aprendizaje. Bogotá. Colombia: Magisterio.

Parodi, S. G. (2003). Relaciones entre lectura y escritura: una perspectiva cognitiva discursiva. Bases teóricas y antecedentes empí­ricos. Valparaí­so. Chile: Ediciones universitarias del Valparaí­so.

Pérez, M. (S.F.) Evaluación de competencias en comprensión de textos. ¿Qué evalúan las pruebas masivas en Colombia? Ministerio de Educación Nacional - Universidad Pedagógica Nacional. Tomado de https://sistemasquimica.wikispaces.com/file/view/Evaluacion_competencias_comprension_textos+(1)Mauricio+Perez.pdf

Ritchhart, R., Church, M., Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento: cómo promover el compromiso, la comprensión y la autonomí­a en los estudiantes. Buenos, Aires: Paidós.

Sánchez, C. (2014). Prácticas de lectura en el aula. Orientaciones didácticas para docentes. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional: Cerlalc-Unesco. Rí­o de letras. Manuales y cartillas PNLE. Tomado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-341021_recurso_1.pdf

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona. España: Graó.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista iberoamericana de educación revista ibero-americana de educação. (59), pp-pp. 43-61. Recuperado de http://www.disposit.ub.edu/dspace/handle/2445/59387.

Valbuena, E. (2007). El conocimiento didáctico del contenido biológico. Estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de futuros docentes de la universidad Pedagógica Nacional (Colombia) (Tesis doctoral). Recuperado de http://eprints.ucm.es/7731/1/T30032.pdfhttps://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf