Children’s interpretations on numerical carriers in preschool

Main Article Content

Diana Violeta Solares Pineda
Claudia Andrea Broitman
Edith Pedroza Vélez

Abstract

In our study we analyzed the process followed by preschool children when interpreting social use numerical information carriers. Through semi-structured interviews conducted on ten students we studied their ideas on functions and numerical carriers’ contents, as well as their interpretations about the information provided by the numbers therein. In this study we present the results in connection with an ad. 
The students’ responses show knowledge and experience around social activities that involve the carriers. The justifications provided to their interpretations about the use of numbers reveal their knowledge and experiences with those usages. We particularly identified two inter related resources leveraged by the children in their interpretations: the social practices and the graphic marks that support each number.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Solares Pineda, D. V., Broitman, C. A., & Pedroza Vélez, E. (2020). Children’s interpretations on numerical carriers in preschool. Archivos De Ciencias De La Educación, 14(17), e082. https://doi.org/10.24215/23468866e082
Section
Artículos

References

Alvarado, M. (2002). La construcción del sistema gráfico numérico en los momentos iniciales de la adquisición del sistema gráfico alfabético (Tesis doctoral inédita). CINVESTAV-IPN, Ciudad de México.

Alvarado, M. y Ferreiro, E. (2000). El análisis de nombres de números de dos dí­gitos en niños de 4 y 5 años. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 21(1), 6-17.

Barton, D y Hamilton, M. (1998). Local literacies. Reading and writing in one community. Londres: Routledge.

Baynham, M. (1995). Literacy practices: Investigating literacy in social contexts. Londres: Longman.

Brizuela, B. (2000). Algunas ideas sobre el sistema de numeración escrito en niños pequeños. En N. Elichiry (Ed.), Aprendizaje de niños y maestros. La construcción del sujeto educativo (pp. 15-26). Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Brizuela, B. y Cayton, G. (2008). The roles of punctuations marks while learning about written numbers. Educational Studies In Mathematics, 68(3), 209-225.

Broitman, C y Kuperman, C. (2004). Interpretación de números y exploración de regularidades en la serie numérica. Propuesta didáctica para primer grado: La loterí­a. Buenos Aires, OPF y Oficina de Publicaciones de la Facultad de Filosofí­a y Letras de la UBA, Argentina.

Collins, J. y Blot, R. (2003). Literacy and literacies: Texts, power, and identity. Nueva York: Cambridge University Press.

Chamorro, C. (2005). La construcción del número natural. En C. Chamorro (Coord.), Didáctica de las Matemáticas para la Educación Infantil (pp. 141-180). Madrid: Pearson Education.

Ferreiro, E. (1982). Los procesos constructivos de apropiación de la escritura. En E. Ferreiro y M. Gómez (Comps.), Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (pp. 128-154). México-Argentina: Siglo XXI Editores.

Kalman, J. y Street, B. (2009). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: Diálogos con América Latina. México: Siglo XXI Editores /CREFAL.

Lerner, D., Sadovsky, P. y Wolman, S. (1994). El sistema de numeración: un problema didáctico. En C. Parra e I. Saiz (Comps.), Didáctica de Matemáticas (pp. 95-184). Buenos Aires: Paidós.

Pedroza, E. (2016). Interpretación de portadores numéricos en alumnos de preescolar. Tesis de maestrí­a. Santiago de Querétaro, Facultad de Psicologí­a, Universidad Autónoma de Querétaro, México.

Quaranta, E. (2003). La serie numérica oral. En Orientaciones didácticas para el nivel inicial – 2 ª parte. (pp. 73-98). Buenos Aires: DGCyE-Subsecretarí­a de Educación.

Ramí­rez, L. y Block, D. (2006). Análisis de situaciones didácticas para el aprendizaje del número en preescolar. Documentos DIE CINVESTAV, 59.

Scheuer, N., Santamarí­a, F. y Bordoli, C. (2013). Una aproximación al universo numérico de chicos que inician la escolaridad primaria. En Broitman, C. (Comp.), Matemáticas en la escuela primaria I. Números naturales y decimales con niños y adultos (149-171). Buenos Aires: Paidós.

Sinclair, A. y Sinclair, H. (1984). Las interpretaciones de los niños preescolares sobre los números escritos. Human Learning, 3, 173-184.

Solares, D. (2012) Conocimientos matemáticos de niños y niñas jornaleros agrí­colas migrantes. Tesis doctoral. México, Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.

Street, B. (1984). Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Terigi, F. y Wolman, S. (2007). Sistema de numeración: consideraciones acerca de su enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 43, 59-83.

Zacañino, L. (2011). Las notaciones numéricas en contextos de uso diferentes. (Tesis de maestrí­a). Facultad de Psicologí­a de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.