A narrative perspective: reflective journals as a tool for professional understanding
Main Article Content
Abstract
Taking the school biographies of novel teachers as the object of our research, we purport to identify the representations that have left a trace in their lives and understand how these are materialised in their pedagogical decisions. It proves particularly interesting to focus on the way narrating life events raises awareness of the influence of these traces on the professional sphere, and to this purpose we have prioritised the use of reflective journals as the primary source of our study. In this article, our aim is to find the keys that allow us to uncover the subjective construction process that one of the participants has experienced while delving into her school biography and how she seeks to transform her teaching practice into something truly meaningful. The methodology of biographical-narrative research will allow us to interpret the construction of representations and the search for meaning in lived experiences.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Alsina, A. y Batllori R. (2015). Hacia una formación del profesorado basada en la integración entre la práctica y la teoría: una experiencia en el Practicum desde el modelo realista. Revista de Investigación en la Escuela, 85, 5-18.
Bartlett, F. (1932). Remembering: A Study in Experimental and Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Bengtsson, J. (1995). What is Reflection? On reflection in the teaching profession and teacher education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 1(1), 23-32. http://dx.doi.org/10.1080/1354060950010103
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla.
Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Editorial Alianza.
Calderhead, J. (1989). Reflective Teaching and Teacher Education. Teaching & Teacher Education, 5(1), 43-51.
Connely J. & Clandinnin, M. (1990). Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Researcher, 19(5), 2-14.
Dewey, J. (1998). Democracia y Educación. Una Introducción a la Filosofía de la Educación. Madrid: Ediciones Morata.
Erickson, F. (1989). “Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza”. En M. Wittrok (Ed.). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos de observación (pp. 203-247). Barcelona: Paidós
Fenstermacher, G. y Richardson, V. (2005). On Making Determinations of Quality in Teaching. Teachers College Record, 107, 186-213.
Giddens, A. (1982). Profiles and critiques in social theory. Hermenéutica y Teoría Social. University of California Press.
Gudmundsdottir, S. (1998). La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. En H. McEwan y K. Egan (Comps.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu
Hyvärinen, M. (2010). Revisiting the Narrative Turns. Life Writing, 7(1), 69-82. Recuperado de http://www.uta.fi/yky/yhteystiedot/henkilokunta/mattikhyvarinen/index/Revisiting%20the%20Narrative%20turns.pdf
Jackson, P. (2002). Práctica de la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores
Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.
Polkinghorne, D. (1988). Narrative Knowing and the Human Scíences. Albany: SUNY Press.
Porta, L y Sarasa, C. (2014). Resignificar la buena enseñanza desde la voz de docentes memorables en educación superior confrontada con Ortega y Gasset y otros académicos. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev181COL6.pdf
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching. Foundations of a new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
Souto, M. (2016). Pliegues de la formación. Sentidos y herramientas para la formación docente. Rosario: Homo Sapiens.
van Dijk, T. (1997a). Estructuras y funciones del discurso. Madrid: Siglo XXI.
van Dijk, T. (1997b). Racismo y análisis crítico de los medios. Barcelona: Paidós.
Van Langenhove, L., & Harré, R. (2016). Posicionamiento y autobiografía: el relato de vida. Revista de Educación, (9), 77-96. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/1900