A narrative perspective: reflective journals as a tool for professional understanding

Main Article Content

María Inés Blanc
Silvina Pereyra
Mercedes Brusadelli

Abstract

Taking the school biographies of novel teachers as the object of our research, we purport to identify the representations that have left a trace in their lives and understand how these are materialised in their pedagogical decisions. It proves particularly interesting to focus on the way narrating life events raises awareness of the influence of these traces on the professional sphere, and to this purpose we have prioritised the use of reflective journals as the primary source of our study. In this article, our aim is to find the keys that allow us to uncover the subjective construction process that one of the participants has experienced while delving into her school biography and how she seeks to transform her teaching practice into something truly meaningful. The methodology of biographical-narrative research will allow us to interpret the construction of representations and the search for meaning in lived experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Blanc, M. I., Pereyra, S., & Brusadelli, M. (2020). A narrative perspective: reflective journals as a tool for professional understanding. Archivos De Ciencias De La Educación, 14(17), e083. https://doi.org/10.24215/23468866e083
Section
Artículos

References

Alsina, A. y Batllori R. (2015). Hacia una formación del profesorado basada en la integración entre la práctica y la teorí­a: una experiencia en el Practicum desde el modelo realista. Revista de Investigación en la Escuela, 85, 5-18.

Bartlett, F. (1932). Remembering: A Study in Experimental and Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Bengtsson, J. (1995). What is Reflection? On reflection in the teaching profession and teacher education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 1(1), 23-32. http://dx.doi.org/10.1080/1354060950010103

Bolí­var, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla.

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Editorial Alianza.

Calderhead, J. (1989). Reflective Teaching and Teacher Education. Teaching & Teacher Education, 5(1), 43-51.

Connely J. & Clandinnin, M. (1990). Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Researcher, 19(5), 2-14.

Dewey, J. (1998). Democracia y Educación. Una Introducción a la Filosofí­a de la Educación. Madrid: Ediciones Morata.

Erickson, F. (1989). “Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza”. En M. Wittrok (Ed.). La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos de observación (pp. 203-247). Barcelona: Paidós

Fenstermacher, G. y Richardson, V. (2005). On Making Determinations of Quality in Teaching. Teachers College Record, 107, 186-213.

Giddens, A. (1982). Profiles and critiques in social theory. Hermenéutica y Teorí­a Social. University of California Press.

Gudmundsdottir, S. (1998). La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos. En H. McEwan y K. Egan (Comps.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu

Hyvärinen, M. (2010). Revisiting the Narrative Turns. Life Writing, 7(1), 69-82. Recuperado de http://www.uta.fi/yky/yhteystiedot/henkilokunta/mattikhyvarinen/index/Revisiting%20the%20Narrative%20turns.pdf

Jackson, P. (2002). Práctica de la enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores

Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.

Polkinghorne, D. (1988). Narrative Knowing and the Human Scí­ences. Albany: SUNY Press.

Porta, L y Sarasa, C. (2014). Resignificar la buena enseñanza desde la voz de docentes memorables en educación superior confrontada con Ortega y Gasset y otros académicos. Profesorado: Revista de currí­culum y formación del profesorado. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev181COL6.pdf

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching. Foundations of a new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.

Souto, M. (2016). Pliegues de la formación. Sentidos y herramientas para la formación docente. Rosario: Homo Sapiens.

van Dijk, T. (1997a). Estructuras y funciones del discurso. Madrid: Siglo XXI.

van Dijk, T. (1997b). Racismo y análisis crí­tico de los medios. Barcelona: Paidós.

Van Langenhove, L., & Harré, R. (2016). Posicionamiento y autobiografí­a: el relato de vida. Revista de Educación, (9), 77-96. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/1900