What do they see when they see us? Children's representations of current Argentine society

Main Article Content

Isabelino A. Siede

Abstract

After four decades of democracy in Argentina, public opinion has varied assessments of the achievements and pending problems. If that concerns the adult generation, what do girls and boys think about current Argentine society? How much do they value democracy and its functioning? What do they think about they can contribute to improve the society in which they live? After briefly reviewing some background information, this article presents the results of a consultation carried out with sixth grade students at the primary level in thirteen jurisdictions of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Siede, I. A. (2024). What do they see when they see us? Children’s representations of current Argentine society. Archivos De Ciencias De La Educación, 17(24), e126. https://doi.org/10.24215/23468866e126
Section
Dosier: Cuarenta años de democracia en las instituciones educativas. Balances necesarios en momentos de amenaza

References

Braslavsky, C. (1983). Conceptos centrales de política educativa: unidad y diferenciación. Revista Argentina de Educación, 1.

Braslavsky, C. (1986). La juventud argentina: informe de situación. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Castorina, J. A. y Aisenberg, B. (1989). Psicogénesis de las ideas infantiles sobre la autoridad presidencial. Un estudio exploratorio. En J. A. Castorina, B. Aisenberg, C. Dibar Ure, D. Colinvaux y G. Palau, Problema de Psicología Genética. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Castorina, J. A. y Barreiro, A. (Eds.). (2020). Hacia una dialéctica entre individuo y cultura en la construcción de conocimientos sociales. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Castorina, J. A., Barreiro, A. y Carreño, L. (2010). El concepto de polifasia cognitiva en el estudio del cambio conceptual. En M. Carretero y J. A. Castroina (Comps.), La construcción del conocimiento histórico. Enseñanza, narración e identidades. Buenos Aires: Paidós.

Castorina, J. A. y Lenzi, A. (Comps.). (2000). La formación de los conocimientos sociales en los niños. Investigaciones psicológicas y perspectivas educativas. Gedisa: Barcelona.

Castorina, J. A. y Lenzi, A. (1992). Las ideas iniciales de los niños sobre la autoridad escolar: una indagación psicogenética. Anuario de Investigaciones, 2.

Castorina, J. A. y Fernández, S. (1987). Algunas nociones infantiles sobre la normativa escolar. Aprendizaje hoy. Revista de actualidad psicopedagógica, 16.

Castorina, J. A. y Gil Antón, M. (1994). La construcción de la noción de autoridad escolar: algunos problemas epistemológicos en una investigación en curso. Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, 5.

Entel, A., Braslavsky, C… et. al. (1987). Cartas al Presidente (al Ministro de Educación, al país). Buenos Aires: Ediciones de la Flor.

Feierstein, D. (2023). La construcción del enano fascista. Los usos del odio como estrategia política en Argentina. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Buenos Aires: Ediciones de la Flor.

Korczak, J. (1973). Si yo volviera a ser niño. Buenos Aires: La Pléyade.

Lagos, M. (2023). Informe 2023. La recesión democrática de América Latina. Santiago de Chile: Corporación Latinbarómetro. Recuperado de: https://www.latinobarometro.org/lat.jsp

Lubarsky, V. (1976). Conversando con los chicos en la escuela. Revista Crisis, 35.

Paredero, H. (2007). ¿Cómo es un recuerdo? La dictadura contada por los chicos que la vivieron. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Rivière, Á., Núñez, M., Barquero, B. y Fontenla, F. (2004). La influencia de los factores intencionales y personales en el recuerdo de los textos históricos: una perspectiva evolutiva. En M. Carretero y J. F. Voss (Comps.), Aprender y pensar la historia. Buenos Aires: Amorrortu.

Secretaría de Evaluación e Información Educativa (2022). Anuario Estadístico Educativo 2020. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.