Education and democracy in training practices in Education Sciences in recent history

Main Article Content

Luciana Garatte

Abstract

This article addresses the meanings about education and democracy constructed by students of Education Sciences, from the democratic normalization of 1983 and during the context of educational reforms of the 1990s in a scenario of new regulations for university higher education.
From a qualitative approach and focusing on the micro-social scale, our analysis focuses on the formative practices, understood as those experiences that were central in their configuration as pedagogues and that are recognized as such by the subjects. They allude to practices integrated to the academic dimension of the educational project of the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the National University of La Plata, as well as to other training spaces identified by the students beyond the classroom that contributed to the construction of certain notions of education and democracy. Our research relates different sources of information: syllabi, subject programs, testimonies of experiences gathered from semi-structured interviews with students in both periods.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garatte, L. (2024). Education and democracy in training practices in Education Sciences in recent history. Archivos De Ciencias De La Educación, 17(24), e127. https://doi.org/10.24215/23468866e127
Section
Dosier: Cuarenta años de democracia en las instituciones educativas. Balances necesarios en momentos de amenaza
Author Biography

Luciana Garatte, CONICET / Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Departamento de Ciencias de la Educación. Profesor Adjunto de Pedagogía (PUEF) y Profesor Adjunto a cargo de Pedagogía I (Ciencias de la Educación)

References

Alcoba, J. y Garatte, L. (2022). Inclusión y democratización de la universidad: una mirada a través de la experiencia estudiantil. Revista Docência do Ensino Superior, 12, e039505. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.16152/pr.16152.pdf

Buchbinder, P. (2005). Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.

Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Buenos Aires: Siglo XXI.

Carrera, M. C. (2020). Aprendiendo a ser sociólogxs. Prácticas de lenguaje, militancia y formas de sociabilidad en la universidad. Buenos Aires: Ides/Miño y Dávila Editores.

Chiroleu, A., Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2012). Política universitaria en la Argentina: Revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Cirigliano, G. (1967). Educación y Futuro. Buenos Aires: Nuevos Esquemas.

Garatte, L. (2008). Grupos académicos y cambios curriculares durante la normalización universitaria en Argentina 1983-1986. (Tesis de maestría inédita). FLACSO, Buenos Aires, Argentina.

Garatte, L. (2012). Políticas, grupos académicos y proyectos curriculares de Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de La Plata (1966-1986). (Tesis de doctorado. Universidad de San Andrés). Recuperada de: https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RDUDESA_ecde316b492f9d666eae1d7a11592ca9

Krotsch, P. (2001). Educación superior y reformas comparadas. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Krotsch, P., Camou, A. y Prati, M. (2007). Evaluando la evaluación. Políticas universitarias, instituciones y actores en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Marquina, M., Giménez, G., Rodríguez, W. y Mazzeo, I. (2022). Implicancias del Aseguramiento de la Calidad (AC) en las universidades argentinas. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 104-130. Recuperado de: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/577

Mollis, M. (1996). El sutil encanto de las autonomías. Una perspectiva histórica y comparada. En Revista Pensamiento Universitario, 4/5, 102-115.

Nassif, R. (1980). Teoría de la Educación. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Navarrete Cazales, Z. (2013). La universidad como espacio de formación profesional y constructora de identidades. Universidades, (57), 5-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37331246003

Paviglianiti, N. (1995). La Ley Federal de Educación como elemento de regulación de la realidad socioeducacional en la Argentina: Sus orientaciones hacia la privatización, provincialización y retiro del Gobierno Nacional del financiamiento del sistema de educación pública. Serie Pedagógica, (2), 123-146. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2535/pr.2535.pdf

Pessacq, R. A., Fernández Cortés, S. y Caorsi, G. (1987). La normalización de la Universidad Nacional de La Plata. La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Pierella, M. P. (2014). La autoridad en la universidad. Vínculos y experiencias entre estudiantes, profesores y saberes. Buenos Aires: Paidós.

Puiggrós, A. (1995). Volver a educar. El desafío de la enseñanza argentina a finales del siglo XX. Buenos Aires: Ariel.

Rocha Pinto, P. (1999). Práticas acadêmicas e o ensino universitário. Uma etnografía das formas de consagração e transmissão do saber na universidade. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense.

Silber, J. (2004). Prácticas formativas (o acerca de la recuperación de un espacio de producción oculto). (Mimeo).

Suasnábar, C. (2004) Universidad e intelectuales. Educación y política en la Argentina (1955-1976). Buenos Aires: Manantial/FLACSO.