Education and Democracy. John Dewey's contributions to thinking about contemporary schools
Main Article Content
Abstract
Within a context of general crisis, which includes the advancement of authoritarian positions and the questioning of educational institutions, philosophical, political and pedagogical reflection in order to reconstruct a democratic ethos becomes a vital task. The purpose of this article is to address some aspects of this task from the theoretical viewpoint of the American pragmatist philosopher John Dewey. To achieve this goal, we will firstly introduce Dewey's thought by focusing on central notions such as experience, inquiry and democracy. Secondly, we will show the bearings of this position for thinking about education in a pragmatist vein. To conclude, we will claim that this approach offers relevant contributions to the crucial question of how to carry out education in and for a democratic society.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Caruso, M. y Dussel I. (2009). Dewey en Argentina (1916–1946): Tradición, intención y situación en la producción de una lectura selectiva. Encuentros sobre Educación, 10, 23-41. DOI: https://doi.org/10.15572/ENCO2009.02
Cosentino, A. y Oliverio, S. (2011). Comunità di ricerca filosofica e formazione pratiche di coltivazione del pensiero. Napoli: Liguori Editore.
Dewey, J. The Collected Works of John Dewey, 1882-1953 (1967-1987). The Early Works, 1882-1898 (1967-1972); The Middle Works, 1899-1924 (1976-1983); The Later Works, 1925-1953 (1981-1991). Carbondale: Southern Illinois University Press.
Dewey, J. (1951). La educación de hoy. Buenos Aires: Losada.
Dewey, J. (1958) [1938]. Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada.
Dewey, J. (1961) [1946]. El hombre y sus problemas. Buenos Aires: Paidós .
Dewey, J. (1962). El niño y el programa escolar (Luzuriaga, L., Ed.). Buenos Aires: Losada.
Dewey, J. (1950) [1938]. Lógica. Teoría de la Investigación. México: FCE.
Dewey, J. (1965) [1939]. Libertad y cultura. México: Unión Tipográfica Editorial Hispano Americana.
Dewey, J. (1993) [1920]. La reconstrucción de la filosofía. Barcelona: Planeta-De Agostini.
Dewey, J. (1996) [1935]. Liberalismo y acción social y otros ensayos. Valencia: Edicions Alfons el Magnànim.
Dewey, J. (1998) [1916]. Democracia y Educación. Madrid: Ediciones Morata.
Dewey, J. (2008) [1939]. Teoría de la valoración. Madrid: Biblioteca Nueva.
Dewey, J. (2022) [1909]. “Las implicancias del pragmatismo para la educación”. Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe, 43, 332–347. DOI: https://doi.org/10.14409/topicos.v0i43.11900
Di Gregori, M. C. y Pérez Ransanz, A. R. (2018). La filosofía como teoría de la educación. En J. García Hernández, F. Juárez Hernández y R. C. Soto Hassey (Coords.), El debate pendiente. Epistemología y pedagogía (pp. 21-33). México: Universidad Pedagógica Nacional.
Dussel, I. (2010). La escuela media argentina y los desafíos de las metas 2021. Ponencia presentada en el V Foro Latinoamericano de Educación: Metas Educativas 2021. Buenos Aires: Santillana.
Faerna, Á. (1996). Introducción a la teoría pragmatista del conocimiento. Madrid: Siglo XXI.
Geiger, G. R. (1978). John Dewey in Perspective. New York: Oxford UP.
Honneth, A. (2015). Education and the Democratic Public Sphere. A Neglected Chapter of Political Philosophy. En J. Jakobsen (Ed.), Recognition and Freedom: Axel Honneth's Political Thought (pp. 17-32). Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004287341_003
Ipar, E., Cuesta, M. y Wegelin, L. (2022). Desafíos de la democracia argentina en la pospandemia: discursos de odio, prejuicios sociales y problemas de legitimación democrática. San Martín: UNSAM Edita. Recuperado de: https://www.unsam.edu.ar/leda/docs/desafios-en-la-democracia-argentina-pospandemia.pdf
Ley de Educación Nacional Nº 26.206, 14 de diciembre de 2006. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf
Organización de Estados Iberoamericanos. (2010). Metas educativas 2021. La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Madrid: España. Recuperado de: https://oei.int/publicaciones/metas-educativas-2021-la-educacion-que-queremos-para-la-generacion-de-los-bicentenarios-documento-final
Picco, S. (2019). Reflexiones en torno a la concepción de “buena enseñanza” a partir de las ideas filosóficas de John Dewey. Educación, Lenguaje y Sociedad, XVI(16), 1-22. DOI: https://doi.org/10.19137/els-2019-161611
Saharrea, J., Campeotto, F. y Viale, C. M. (2022). Democracia como experimentalismo e experimentalismo como antidogmatismo: John Dewey e a teoria da educação hoje. Cognitio: Revista De Filosofia, 23(1), e58434. DOI: https://doi.org/10.23925/2316-5278.2022v23i1:e58434
Southwell, M. (2013). El papel del Estado, esa es la cuestión. En D. Rosenberg (Ed.), 30 años de educación en democracia. Unipe: Editorial Universitaria. Recuperado de: https://editorial.unipe.edu.ar/images/phocadownload/educacion/30%20ESP%20_20UNIPE.pdf
Westbrook, R. (1993). John Dewey and American Democracy. Ithaca: Cornell University Press.