The future arrived a long time ago. The freedom of education from Alfonsín to Milei

Main Article Content

Cinthia Wanschelbaum

Abstract

In this article we propose to provide some empirical-theoretical reflections that allow us to weave relationships between education during the government of Raúl Alfonsín (1983-1989) and our present, on the fortieth anniversary of democracy. We understand that the history of the Alfonsinist period can contribute to understand the project of privatization of education proposed by Javier Milei. The focus of the article is on the disputes between public education/private education and Church/State in moments of genesis of these forty years of democracy, particularly in the National Pedagogical Congress held during Alfonsín’s presidency. We argue that the Congress constitutes a historical milestone respect to the freedom of education and we risk suggesting that the cycle initiated in 1985 with the Congress regarding the public-private, Church-State confrontation is still open and in dispute.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Wanschelbaum, C. (2024). The future arrived a long time ago. The freedom of education from Alfonsín to Milei. Archivos De Ciencias De La Educación, 17(24), e130. https://doi.org/10.24215/23468866e130
Section
Dosier: Cuarenta años de democracia en las instituciones educativas. Balances necesarios en momentos de amenaza

References

Braudel, F. (1979). La larga duración. En La Historia y las Ciencias Sociales (pp. 60-106). Madrid: Alianza.

Carli, S. (2006). La cuestión de la infancia. Entre la escuela, la calle y el shopping. Buenos Aires: Paidós.

de Vedia, M. (2005). La educación aún espera: a veinte años del Congreso Pedagógico. Buenos Aires: Eudeba.

Paviglianiti, N. (1988). Diagnóstico de la administración central de la educación. Buenos Aires: Ministerio de Educación y Justicia. Dirección Nacional de Información, Difusión, Estadística y Tecnología Educativa.

Pineau, P. (2006). Impactos de un asueto educacional: las políticas educativas de la dictadura (1976-1983). En P. Pineau, M. Mariño, N. Arara y B. Mercado, El principio del fin. Políticas y memorias de la educación en la última dictadura militar (1976 – 1983) (pp. 13-118). Buenos Aires: Colihue.

Puiggrós, A. (2006). Qué pasó en la educación argentina: breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Galerna.

Southwell, M. (2002). Una aproximación al proyecto educacional de la Argentina post-dictatorial: el fin de algunos imaginarios. Cuaderno de Pedagogía, 5(10), 33-48.

Southwell, M. (2006). Con la democracia se come, se cura y se educa… Disputas en torno a la transición y las posibilidades de una educación democrática. En A. Camou, C. Tortti y A. Viguera (Coord.), La Argentina democrática: los años y los libros (pp. 307-334). Buenos Aires: Prometeo.

Wanschelbaum, C. (2012a). El olvido está lleno de memoria. Las políticas de Educación de Jóvenes y Adultos durante el gobierno de Raúl Alfonsín (1983-1989). Un estudio de caso: el Plan Nacional de Alfabetización (Tesis Doctoral). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Wanschelbaum, C. (2012b). La educación en la Postdictadura (1983-1989). El Proyecto Educativo Democrático: una pedagogía de la hegemonía. Contextos de Educación, 13.

Wanschelbaum, C. (2013a). Historia de la Educación de Jóvenes y Adultos. El Plan Nacional de Alfabetización. Argentina, 1985-1989. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 35(2), 26-40.

Wanschelbaum, C. (2013b). La política de Educación de Jóvenes y Adultos durante el gobierno de Alfonsín (1983-1989): El Plan Nacional de Alfabetización. Historia de la Educación. Anuario, 14(1).

Wanschelbaum, C. (2014a) La construcción de hegemonía durante los años ochenta en Argentina. La alfabetización como estrategia del Estado para educar el consenso. Cadernos de Educação, 47, 3-18.

Wanschelbaum, C. (2014b). La educación durante el gobierno de Raúl Alfonsín (Argentina, 1983-1989). Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 25(48), 75-112.

Wanschelbaum, C. (2023). Derecha y Educación: Deslegitimación y colonización de la educación pública durante el gobierno de Macri. Revista IRICE, 44, 52-71.