Academic trajectory, international circulation and experiences in exile of Ricardo Nassif (1948-1984)
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the academic career, national and international projection of Ricardo Nassif between 1948 and 1984, from his graduation to his insertion at UNLP. On the one hand, we study his participation in projects and teacher education programs in the country and abroad until 1975. On the other hand, the experience of forced exile from 1975 until his death in 1984, interpreting his circulation and academic production in this context of restrictions and possibilities. The analysis is based on documentary sources and on testimonies and documents from personal archives. Our work joins the initiatives that focus on the trajectories and circulations of actors in the study of the production of ideas in the field of education. It also contributes to the description of the Cono Sur exile experiences, which meant professional interruptions and reinventions, forced exile, interrupted professional and personal lives, crossed by uprooting, losses and pain.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Alfonso, M. (2013). De huellas, aprendizajes, legados y no retornos. La experiencia de un grupo de pedagogos argentinos en el exilio mexicano (1975-1983) (Tesis de Maestría inédita). UNAM, Facultad de Filosofía y Letras, Ciudad de México, México.
Arata, N., Ayuso M. L., Baez, J. y Díaz Villa, G. (Coord.). (2009). La trama común. Memorias sobre la carrera de Ciencias de la Educación. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA.
Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Buenos Aires: Siglo XXI.
Brugaletta, F. (2019). Editoriales. En F. Fiorucci y J. Bustamante Vismara (Edit. Científ.), Palabras claves en la Historia de la Educación Argentina (pp.101-104). Buenos Aires: UNIPE.
Buchbinder, P. (2005). Historia de las universidades argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.
Carli, S. (2023). La universidad como espacio biográfico. Buenos Aires: Prometeo.
Coria, A. (2015). Tejer un destino. La formación de pedagogos en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, 1955-1975. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
de Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano. 2v. 1. Artes de hacer. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
Deldivedro, V. y Garatte, L. (2022). De maestro rural a catedrático: el caso de Luis F. Iglesias en la UNLP. En S. E. Riveros, M. M. Garro, M. Legarralde y A. Hereñú (Comp.), Investigaciones y enseñanzas en la historia de la educación argentina reciente (pp. 155-168). Rosario: Homo Sapiens.
Garatte, L. (2011). Julia Silber: Trayectoria académica en Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de La Plata. Archivos de Ciencias de la Educación, 5(5).
Garatte, L. (2012). Políticas, grupos académicos y proyectos curriculares de Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de La Plata (1966-1986) (Tesis de doctorado inédita). Universidad de San Andrés, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Garatte, L. (2024). La educación y la democracia en las prácticas formativas en Ciencias de la Educación en la historia reciente. Archivos de Ciencias de la Educación, 17(24).
García Salord, S. (2010). El curriculum vitae: entre perfiles deseados y trayectorias negadas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 103-119.
Hernando, M. G. (2015). Trayectorias de formación de un grupo de pedagogos en la Universidad Nacional de La Plata entre 1957 y 1983. Utopías, imaginarios revolucionarios y exilios (Tesis de maestría inédita). Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Kaufmann, C. (Dir.) (2001). Dictadura y Educación. Tomo 1. Universidad y grupos académicos argentinos (1976-1983). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.
Nassif, R. (1959). Pedagogía General. Buenos Aires: Kapelusz.
Nassif, R. (1962). Homenaje al doctor Alfredo D. Calcagno. Archivos de Ciencias de la Educación, 3, 95-104.
Nassif, R. (1965). Pedagogía de nuestro tiempo. Buenos Aires: Kapelusz.
Nervi, J. R. (2005). Premio Aníbal Ponce (1985) al maestro Luis F. Iglesias. Praxis Educativa, 9(9), 94-102.
Paso, M. (2012). Políticas, elites intelectuales y discursos en la construcción de la universidad excluyente. El caso de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la UNLP (1976- 1983) (Tesis de maestría inédita). FLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.
Remedi, E. (2013). Conferencia Central: Teoría e Investigación Educativa. En M. Paso, M. E. Elías y G. Hernando (Comp.), Debates en Pedagogía. Teoría, formación e intervención (pp. 39-69). La Plata: EDULP.
Remedi, E. y Alfonso, M. (2017). Un ejercicio de memoria: Diálogo con Eduardo Remedi (1949-2016). Dirección General de Educación Superior de Córdoba,3(5), 307-323.
Riveros, S. E., Garro, M. M., Legarralde, M. y Hereñú, A. (Comps.). (2022). Investigaciones y enseñanzas en la historia de la educación argentina reciente. Rosario: Homo Sapiens.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Silber, J. (2007). Pedagogía y Humanismo en el Pensamiento de Ricardo Nassif. Archivos de Ciencias de la Educación, 1(1).
Silber, J., García Clúa N. y Fava, M. (2011). La antesala de la dictadura. Quiebres con el pasado y continuidades con el régimen militar en el Departamento de Ciencias de la Educación. En J. Silber y M. Paso (Comp.), Universidad y formación docente. Políticas, tendencias y prácticas en la Carrera de Ciencias de la Educación y en otros profesorados (1960-1990) (pp. 47-74). La Plata: EDULP.
Southwell, M. (2003a). Psicología Experimental y Ciencias de la Educación. Notas de historias y fundaciones. La Plata: EDULP.
Southwell, M. (2003b), Ciencia y penitencia: dictadura, pedagogías restrictivas y formación de pedagogos. El caso de la Universidad Nacional de La Plata. En C. Kaufmann (Dir.), Dictadura y educación. Tomo 2. Depuraciones y vigilancias en las Universidades Nacionales Argentinas (pp. 117-163). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Suasnábar, C. (2004). Universidad e intelectuales. Educación y política en la Argentina (1955-1976). Buenos Aires: Manantial.
Suasnábar, C. (2016). Intelectuales, exilio y educación: la producción intelectual e innovaciones teóricas durante la última dictadura militar. Horizontes sociológicos, 4(7), 56-60.