Memories of a teaching: the teaching performance of Guillermo Savloff (1960-1975)

Main Article Content

María Gabriela Hernando

Abstract

The article aims to portray and analyze the teaching performance of the Argentine pedagogue Guillermo Ernesto Savloff, from his incorporation into the National University of La Plata (UNLP). The teaching of Sociology of Education during the sixties and early seventies will constitute the outline and temporality of his intervention in university teaching that we will address. In his teaching career, Savloff knew how to combine qualities valued by his students and also expressed the shifts that both his thought and his political stance were undergoing. Thus, his performance was not only valuable for the training of professionals in education, but also contributed to forging a critical pedagogical tradition in the institution of La Plata; in an era marked by the passage from cultural modernization to political radicalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernando , M. G. (2024). Memories of a teaching: the teaching performance of Guillermo Savloff (1960-1975). Archivos De Ciencias De La Educación, 18(25), e138. https://doi.org/10.24215/23468866e138
Section
Dosier: Pedagogías, pedagogos e intelectuales en América Latina. Circulación de ideas y personas en tiempos de radicalización política, exilios y transiciones democráticas (1960-1987)

References

Barletta, A. M. y Tortti, M. C. (2002). Desperonización y peronización en la universidad en los comienzos de la partidización de la vida universitaria. En P. Krotsch, La universidad cautiva. Legados, marcas y horizontes (pp. 107-123). La Plata: Ediciones Al Margen.

Blanco, A. (2006). Razón y Modernidad. Gino Germani y la Sociología en la Argentina. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Carnagui, J. (2020). Radicalización política en el campo de la derecha: la Concentración Nacional Universitaria (CNU) y la represión paraestatal en el Gran La Plata antes del golpe de estado. Contenciosa, 10, 1-16.

Carli, S. (2023). El viaje de conocimiento en las humanidades y las ciencias sociales: Aníbal Ford, Oscar Terán y Nicolás Casullo. En La universidad como espacio biográfico. Itinerarios académicos, intelectuales y políticos en humanidades y ciencias sociales (pp. 27-60). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo.

Dosse, F. (2011). El arte de la biografía. México: Universidad Iberoamericana.

Finocchio, S. (2001). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Documentos y notas para su historia. La Plata: Al Margen.

Friedemann, S. (2014). El sujeto de la educación. Estudiantes, juventud y política en la Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires (1973-1974). En S. Carli (Comp.), Universidad pública y experiencia estudiantil. Historia, política y vida cotidiana (pp. 101-138). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Grenat, S. (2010). Un espada sin cabeza. Las FAL y la construcción del partido revolucionario en los`70. Buenos Aires: Ediciones RyR.

Hernando, M. G. (2015). Trayectorias de formación de un grupo de pedagogos en la Universidad Nacional de La Plata entre 1957 y 1983. Utopías, imaginarios revolucionarios y exilios (Tesis de Maestría). Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Quintanilla, S. (2013). El arte de la biografía histórica. En M. Bazant (Coord.), Biografía. Modelos, métodos y enfoques (pp. 259-278). México: El Colegio Mexiquense.

Nassif, R. (1961). Revitalización de los estudios pedagógicos en Argentina (Por una pedagogía de síntesis). Archivos en Ciencias de la Educación, 2, 2-10.

Salgado de la Rosa, A. (2013). Entre ciencia y arte: el regreso de la biografía. En M. E. Aguirre Lora (Coord.), Lecturas in-apropiadas. Desde la historia, la educación y la cultura (pp. 55-82). México: Ediciones Díaz de Santos, Universidad Nacional Autónoma de México.

Savloff, G. (2da quincena de abril de 1957). Sobre un ensayo de Gino Germani. La Protesta.

Savloff, G. (1960). La extensión universitaria. Revista de la Universidad, 10, 7-10.

Savloff, G. (1962). Situación y tendencias educativas de los diversos estratos sociales en un suburbio popular de la Plata. Archivos de Ciencias de la Educación, 4, 9-26.

Savloff, G. (1963). Educación y caña de azúcar. Seminario sobre los efectos de la zafra azucarera en la educación. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina.

Savloff, G. (1964). Escolares que trabajan en el área de La Plata, Berisso y Ensenada: Seminario de Sociología de la Educación. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.

Savloff, G. (1969a). Clases sociales y educación. En D. Etcheverry y J. R. Nervi (Dir.), Gran enciclopedia de Ciencias de la Educación (Tomo 2, pp. 273-277). Buenos Aires: Omeba.

Savloff, G. (1969b). Educación de la comunidad. Buenos Aires: Omeba.

Savloff, G. (1971). Las actitudes juveniles y la educación. Revista de la Universidad, 23, 259-278.

Sigal, S. (2002). Intelectuales y poder en la Argentina. La década del sesenta. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Silber, J. (28 de octubre de 2004). A propósito de la cátedra de Sociología de la Educación de G. Savloff. Conferencia presentada en el Simposio Noventa años de Ciencias de la Educación en La Plata, 1914-2004. Facultad Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Suasnábar, C. (2004). Universidad e intelectuales. Educación y política en la Argentina (1955-1976). Buenos Aires: Manantial.