“A la Mexicana”. In the footsteps of Luis F. Iglesias' trajectory in the training of rural teachers in Mexico
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the professional career of the Argentine teacher Luis F. Iglesias (1915- 2010) developed in Mexico during the 1960s and 1970s, as well as the impact that his work and his work proposals have had on the training of rural teachers in that country. After a brief presentation of his career in Argentina, we analyze the Mexican journey and the links he had with that country, where he developed several courses for rural teachers, his work was incorporated as a bibliography in teacher training, and the Mexican State made several editions of his book La escuela rural unitaria, which was distributed free of charge to rural teachers. A visit in 1993 is also mentioned, when he was invited to receive a tribute for the contributions he had made to the training of rural teachers in the country, and the impact that his work had left on rural education in Mexico.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Arata, N. y Gentili, P. (2015). Aníbal Ponce, o las vetas del pensamiento pedagógico marxista en Argentina (pp. 13-40). En A. Ponce, Educación y lucha de clases y otros escritos. Buenos Aires: UNIPE.
Bossié, F. (2021). Archivos personales como soportes de memoria: Los papeles de Adelina, Madre de Plaza de Mayo. En G. Goldchluk y M. Pené (Comps.), Palabras de archivo (pp. 142-154). Santa Fe: Universidad del Litoral.
Brugaletta, F. (2020). La edición de Paulo Freire en la historia reciente de América Latina: Religión, política y mercado en la circulación de una pedagogía para la liberación (1969-1977) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
Buitron, V., Sokolowicz, D., Spindiak, J. y Terigi, F. (2021). La escuela rural pequeña. Enseñar y aprender en plurigrados y salas multiedad. Cuadernos del IICE, 7. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras.
Coria, A. (2004). Sujetos, institución y procesos político-académicos en el caso de la institucionalización de la Pedagogía en la UNC, Argentina (1955-1975). Trama de una perspectiva teórico-metodológica relacional. En E. Remedi (Coord.), Instituciones educativas. Sujetos, historia e identidades (pp. 193-245). México: Plaza y Valdez.
Etcheverry, D. (1958). Los Artesanos de la Enseñanza Moderna. La Lucha por la Libertad Creadora en la Escuela Argentina. Buenos Aires: Ediciones Galatea Nueva Visión.
Gobierno del Estado de Veracruz (1975). Taller Pedagógico de Escuelas Rurales Unitarias. Memoria. Veracruz: Editora de Gobierno del Estado de Veracruz.
Hernández Huerta, J. L. (2013). Tiana Ferrer, Alejandro y Juan Borroy, Víctor Manuel: «Santiago Hernández Ruiz y la educación de su tiempo. 1901-1988. Miradas desde un centenario». Zaragoza: Diputación de Zaragoza, 2002. Historia de la Educación, 25, 687–688.
Iglesias, L. (1957). La escuela rural unitaria. (Vol. 1). Buenos Aires: Ediciones Pedagógicas.
Iglesias, L. (1959). La escuela rural unitaria. Buenos Aires: Ediciones Pedagógicas.
Iglesias, L. (1964). La escuela rural unitaria. Buenos Aires: Editorial Stilocograf.
Iglesias, L. (1966). La Escuela Rural Unitaria. México: Editorial Oasis S. A.
Iglesias, L. (1985). Discurso de Luis F. Iglesias. En L. F. Iglesias, Premio Aníbal Ponce 1985 (pp. 23-40). Buenos Aires: Ediciones “Amigos de Aníbal Ponce”.
Iglesias, L. (1995). La Escuela Rural Unitaria. Fermentario para una Pedagogía Creadora. Buenos Aires: Magisterio del Río de La Plata
Iglesias, L. (2004). Confieso que he enseñado. Buenos Aires: Papers Editores.
Madrid. Publicaciones del Centro de Documentación y Orientación Didáctica de Enseñanza Primaria CEDODEP (1960). La escuela Rural Unitaria Completa. Curso organizado por el gobierno español como colaboración al Proyecto Principal de la UNESCO “Extensión de la Enseñanza Primaria en América Latina”.
Nassif, R. (1965). Pedagogía de Nuestro Tiempo. Buenos Aires: Editorial Kapeluz.
Nervi, R. (1985). Discurso de Ricardo Nervi. En L. F. Iglesias, Premio Aníbal Ponce 1985 (pp. 5-22). Buenos Aires: Ediciones “Amigos de Aníbal Ponce”.
Padawer, A. (2008). Cuando los grados hablan de desigualdad. Una etnografía sobre iniciativas docentes contemporáneas y sus antecedentes históricos. Buenos Aires: Teseo.
Remedi, E. (2013). Teoría e investigación educativa. En M. Paso, M. E. Elías y G. Hernando (Comps.), Debates en Pedagogía. Teoría, formación e intervención (pp. 39-69). La Plata: EDULP.
Revel, J. (1995). Micro-análisis y construcción de los social. Anuario del IEHS, 10, 125-143.
Rockwell, E. (2009). La experiencia Etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Rockwell, E. y Garay Molina, C. (2014). Las escuelas unitarias de México en perspectiva histórica: un reto aún vigente. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 2(3), 1-24.
Tarrio, L. (2013). Las pedagogías de la expresión creadora en América Latina. Los aportes y concepciones de los maestros autores: Jesualdo y Luis F. Iglesias (Tesis de Maestría). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Argentina.
Universidad Nacional del Litoral (1964). Asamblea Mundial de Educación. Universidad Nacional del Litoral.
Vezub, L. (2010). Desandar el orden de la experiencia. Luis Iglesias y su didáctica de la libre expresión. Cuadernos de Educación, 8(8), 13-31.