Intellectual and professional networks in the itinerary of Juan Ricardo Nervi during his years of exile in Mexico (1976-1985)
Main Article Content
Abstract
In this article we will address the intellectual networks and the production of the teacher, pedagogue, writer, poet, athlete, journalist, translator and plastic artist from the province of La Pampa, Juan Ricardo Nervi (1921 -2004) during the period of his extensive exile in Mexico at the time of the Argentine civil-military dictatorship (1976 -1983). In 1976, faced with specific threats from the parapolice group known as “Triple A” -, Professor Nervi was forced, like many other Argentines, to opt for exile to save his life. He was able to do this thanks to the help of his network and friends, his international relations and the generosity of the Mexican people and government. In his host country he developed a prolific teaching career, participated in the creation and organization of the Mexican National Pedagogical University, cultivated his literary side, wrote and edited pedagogical essays that were references for the studies of that discipline, as well as poems and stories that were published both in Argentina and Mexico. In the article we will also explore how he maintained his ties with his colleagues and friends in Argentina, his correspondence and the visits he received.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Bernetti, J. L. y Giardinelli, M. (2014). El exilio que hemos vivido. Memoria del exilio argentino en México durante la dictadura. 1976-1983. Buenos Aires: Editorial Octubre.
Bravo Jiménez, M. (1985). Palabras del Lic. Manuel Bravo Jiménez. Periódico, 2(10), 6.
Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas (2018). Nunca más. Informe sobre la Desaparición de Personas. Buenos Aires: Eudeba.
Fiorucci, F. (2012). Las escuelas normales y la vida cultural en el interior. Apuntes para su historia. En P. Laguarda y F. Fiorucci (Ed.), Intelectuales, cultura y política en espacios regionales de Argentina (pp. 131-152). Rosario: Prohistoria Ediciones, Santa Rosa: Editorial de la Universidad Nacional de La Pampa.
Fiorucci, F. (2014). Maestros para el sistema de educación pública. La fundación de escuelas normales en Argentina (1890 -1930). Revista Mexicana de Historia de la Educación, 2(3), 25-45. DOI: https://doi.org/10.29351/rmhe.v2i3.34
Gilman, C. (2009). El factor humano y una rivalidad histórica: Ángel Rama y Emir Rodríguez Monegal. En C. Maíz y A. Fernández Bravo (Ed.), Episodios en la formación de redes culturales en América Latina (pp.162 -190). Buenos Aires: Prometeo.
Iglesias, L. (2004). Confieso que he enseñado. Buenos Aires: Papers.
Jiménez Lupercio, A. (1985). Testigo de su obra. Periódico, 2(10), 7.
Licona y Galdi, D. (1985). El genio de Ricardo Nervi. Periódico, 2(10), 8-9.
Lionetti, L. (2023). Prólogo. En P. Laguarda y A. Abbona (Ed.), Diálogos sobre cultura y región. Políticas, identidades y mediación cultural en La Pampa y Patagonia Central (siglos XX y XXI) (pp. 19-40). Santa Rosa: IESHOLP Ediciones.
Nervi, J. R. (1980). Mi Patria con pájaros. En M. R. Pardo Belgrano, Dimensiones del amor (p. 96). Buenos Aires: Plus Ultra.
Nervi, J. R. (1981). Literatura infantil–juvenil y folklore educacional. Buenos Aires: Plus Ultra.
Nervi, J. R. (1983). Aldea gringa (poemas). Buenos Aires: Plus Ultra.
Nervi, J. R. (2021). Tiempo y desvelo. Santa Rosa: Voces de la CPE.
Pardo Belgrano, M. R. (1993). La lectura. Reflexiones y propuestas. 1972 -1992. Buenos Aires: Asociación Argentina de Lectura.
Padawer, A. (2008). Cuando los grados hablan de desigualdad/Una etnografía sobre iniciativas docentes contemporáneas y sus antecedentes históricos. Buenos Aires: Teseo.
Pardo Belgrano, M. R. y Nervi, J. R. (1979). Lexicón de literatura infantil juvenil. Buenos Aires: Plus Ultra.
Southwell, M. (1997). Algunas características de la formación docente en la historia educativa reciente. El legado del espiritualismo y el tecnocratismo (1955 -1976). En A. Puiggrós (Ed.), Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina (pp. 105-155). Buenos Aires: Galerna.
Tedesco, J. C. (7 de octubre de 2004). Pasión por el conocimiento. Página 12. Recuperado de https://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-37832-2004-07-10.html
Tenorio Fabián, J. (2009). Problemas en la iniciación de la docencia universitaria (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Pedagógica Nacional, Unidad Ajusco, México, D.F. México.
Vulovic, E. (2012). Maestros argentinos. Juan Ricardo Nervi. Buenos Aires: Asociación Argentina de Lectura.