The auto-biographical narrative in an aesthetic-immersion key: three stories for a de-composition

Main Article Content

Federico Ayciriet
Luis Porta

Abstract

This paper recovers instances of the field work carried out in the framework of the thesis entitled "Immersion and de-composition as a formative bet. An interpretative study of the aesthetic gestures in the construction of the auto-biographical condition in students of Educational Sciences of the National University of Mar del Plata'', corresponding to the Doctorate in Education, specific training program in biographical and autobiographical narrative research. Between February and April 2023, an unprecedented (and unrepeatable) experience was developed in the formation of the degree in Education Sciences offered by the Faculty of Humanities of the UNMdP. Putting in evidence author's marks and an edge design, the "Auto-Biography and Educational Research" Seminar was constituted a learning community oriented to put in value and in transformation the multiplicity of forms and approaches that acquires the narrative research from the biographical and autobiographical perspective. The three stories that make up this work focus on two of the objectives proposed in the research. On the one hand, the intention to identify how students assume and navigate aesthetic immersion in the co-composition of autobiographical stories. On the other hand, to recognize the process of visibilization of the autobiographical narratives that the participants of the seminar shared in a performative key. These research horizons operate as entrances to some of the questions that resonated in the classes and gave rise to emergencies that nourish the object of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ayciriet, F., & Porta, L. (2024). The auto-biographical narrative in an aesthetic-immersion key: three stories for a de-composition. Archivos De Ciencias De La Educación, 18(26), e147. https://doi.org/10.24215/23468866e147
Section
Artículos

References

Aguirre, J., Porta, L. y Ramallo, F. (2022). Tramas cronotópicas y devenires auto-biográficos en la formación doctoral: La performatividad del posgrado desde las narrativas de docentes universitarios. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(2), 1-17.

Aguirre, J. & Porta, L. (2021). La formación doctoral desde coordenadas biográficas y profesionales. Narrativas de académicos (as) de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Revista mexicana de investigación educativa, 26(91), 1035-1059.

Arfuch, L. (2018). La vida narrada: memoria, subjetividad y política. Villa María: Eduvim.

Ayciriet, F. (2023). Carta al tiempo. [Manuscrito inédito]. Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Ayciriet, F. (2022). Los procesos comunicativos en el entorno virtual del Profesorado de Educación Primaria del Instituto de Formación Docente Almafuerte de Mar del Plata. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Rosario. Recuperada de https://rephip.unr.edu.ar/items/4bdc2e3c-726e-454b-b0f0-ae77e54feb07

Baricco, A. (2023). La vía de la narración. Barcelona: Anagrama.

Berardi, F. (2017). Fenomenología del fin. Sensibilidad y mutación conectiva. Buenos Aires: Caja Negra.

Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (Auto) biográfica, 2(1), 79-109.

Contreras Domingo, J. (2016a) Tener historias que contar: profundizar narrativamente la educación. Roteiro, Joaçaba, 41(1), 15-40. http://editora.unoesc.edu.br/index.php/roteiro/article/view/9259/pdf

Contreras Domingo, J. y Manrique Ruiz, G. (2021). Abrir caminos, emprender viajes: el currículum como experiencia de apertura. Aula abierta, 50(3), 665-672. https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.665-672

Contreras Domingo, J. (2016b). Relatos de experiencia en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, 01(1), 14-30.

Crego, M. V. (2022). Memorabilidades conversadas: relatos consentidos con la intimidad en la investigación. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(2), 1-12.

Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2012). Paradigmas y perspectivas en disputa: Manual de investigación cualitativa (Vol. 2). Editorial Gedisa.

Delory-Momberger, C. (2009). La condición biográfica. Ensayos sobre el relato de sí en la modernidad avanzada en su: Recorridos de vida, transiciones y aprendizaje biográfico. París: Téraedre.

Delory-Momberger, C. (2012). Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista brasileira de educação, 17(51), 523-536.

Delory-Momberger, C. (2020). Aprendizaje biográfico y formación. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 6-15.

Despret, V. (2022). Habitar como un pájaro. Buenos Aires: Cactus.

De Souza, E. C. (2021). Narrativas biográficas y enfermedades crónicas. En L. Porta, La expansión biográfica. Buenos Aires: EUDEBA.

Flores, V. (2017). Interruqciones. Ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía. Neuquén: La Mondonga Dark.

Han, B. C. (2023). La crisis de la narración. Barcelona: Herder

Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2015). Cultura transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Editorial Gedisa.

Lispector, C. (2011). Sólo para mujeres: consejos, recetas y secretos. Madrid: Ediciones Siruela.

Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós

Molinas, I. (2023a) Arte expandido, experiencia estética, vecindades y afectaciones sensibles. En G. Augustowsky y D. Del Valle, Territorios de la educación artística en diálogo. Buenos Aires: Universidad Nacional de las Artes.

Molinas, I. (2023b). Tarjetas postales que intensifican la comprensión: reflexiones a partir del giro estético en el campo educativo. Revista de Educación, (28.2), 253-271. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6915

Porta, L. (2021). La expansión biográfica. Buenos Aires: EUDEBA.

Porta, L. (2022). Plan de Trabajo Docente "Auto-Biografía e Investigación Educativa". Licenciatura y Profesorado en Ciencias de la Educación. FH (UNMDP).

Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46.

Porta, L. G., Ramallo, F. y Aguirre, J. (2023). Gen-eros-idades de las entre-vistas. Íntima narrativa de la investigación en comunidad. Horizontes, 41(1), e023012. https://doi.org/10.24933/horizontes.v41i1.1643

Porta, L., Aguirre, J. y Ramallo, F. (2023). La intimidad como bioestética de lo cotidiano. Ensamblajes metodológicos en investigaciones autobiográfico-narrativas en educación. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 20, 1-24.

Ramallo, F. y Porta, L. (2022). Los afectos en la investigación: devenires performáticos en la educación. Praxis educativa, 26(2), 57-70.

Ramallo, F. y Porta, L. (2020). visibilidades afectivas: metodologías artísticas en la investigación narrativa. Revista Teias, 21(62), 439-454.

Scolari, C. (2017). El translector. Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. Consultado en diciembre 28, 2023. Recuperado de https://hipermediaciones. com/2017/03/02/el-translector-lecturay-narrativas-transmedia-en-la-nuevaecologia-de-la-comunicacion

Spivak, G. C. (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis tertius, 3(6), 175-235.

Van Dijck, J. (2019). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.