Restarting school to overcome fears. School stories of high school students in Cuenca, Ecuador

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Nancy Arpi–Becerra
Claudia Broitman

Abstract

The objective of this qualitative and exploratory study is to understand the perceptions about the school history of young and adult students and the mobilizations to restart their schooling. Through nine in-depth interviews with five students of Youth and Adult Education, two moments are collected: the first, the causes that led to school exclusion and the second, the mobilizations that led to the return to school. The data were analyzed by means of Thematic Analysis (Braun y Clarke, 2006). The study is conceptually and methodologically based on Bernard Charlot’s (1997) Relationship with Knowledge. The results are categorized into the following themes: 1) social and gender inequalities contribute to school exclusion, 2) decisive figures in school exclusion, 3) mobilizations that contributed to the return to school, 4) decisive figures in the return to school. The results indicate that the causes of school exclusion are related to parental role, child labor and teenage pregnancy. The mobilizations for school return are centered on personal achievements and the role of decisive figures of educators is relevant. It is concluded that the right to lifelong learning requires public policies that favor investment in education.

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How to Cite
Arpi–Becerra, N., & Broitman, C. (2024). Restarting school to overcome fears. School stories of high school students in Cuenca, Ecuador. Archivos De Ciencias De La Educación, 18(26), e149. https://doi.org/10.24215/23468866e149
Section
Artículos
Author Biographies

Nancy Arpi–Becerra, Universidad de Cuenca

Es licenciada en Psicología (UTPL, Ecuador); Magister en Gerencia y Liderazgo educacional (UTPL, Ecuador), Diplomado en Pedagogías Innovadoras (UTPL, Ecuador), Doctorado en Ciencias de la Educación (UNLP, Argentina).  

Fue docente  y administradora de nivel medio en instituciones educativas de  Cuenca, Ecuador en modalidad presencial y semi presencial.  Docente de nivel superior en la Universidad de Cuenca y Universidad Católica de Cuenca.  Ha driigido tesis de pregado y posgrado.  Actualmente, es Investigadora en la Universidad de Cuenca en el Grupo de Investigación Sexualidad, Género y Educación Sexual. 

Sus investigaciones se enfocan en las siguientes líneas:  educación de jóvenes y adultos, educación sexual, sexualidad humana, diversidad sexual.  Los resultados de estas investigaciones se han publicado en artículos científicos.

Claudia Broitman, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET), Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Es Profesora de Enseñanza Primaria, Licenciada en Ciencias de la Educación (UBA) y Doctora en Ciencias de la Educación (UNLP). Se desempeña como profesora de grado y de posgrado en la UNLP. Es Directora del posgrado “Especialización en Enseñanza de las Matemáticas para el Nivel Inicial y en el Nivel Primario” (FaHCE, UNLP). Sus temas de investigación han sido la enseñanza y el aprendizaje del sistema de numeración, las matemáticas de jóvenes y adultos no escolarizados, la enseñanza de las matemáticas en aulas plurigrado y la enseñanza de las matemáticas a estudiantes con discapacidad desde una perspectiva inclusiva.  Ha dirigido numerosas tesis de maestría y doctorado y publicado varios libros y artículos en revistas especializadas.

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