The educational orientation as an intervention field: origins, meanings and perspectives

Main Article Content

César Martín Barletta

Abstract

This article aims at contributing to the studies about the origins of educacional orientation in Argentina and the context of its introduction, justification and implications as a specialized knowledge, diferentiated and as a professional practice. For that we will introduce, analyze and depict a set of discourses that started to delimitate a vast intervention field related to a set of practices, knowledges and heterogeneous professional positions, starting from the first two decades of the twentieth century. We will define the educacional orientation as a field of intervention exploring the inception of the term, and the first conceptual agreements produced both in Europe and the United States that intended to distinguish the orientation's scopes inside and outside the schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barletta, C. M. (2021). The educational orientation as an intervention field: origins, meanings and perspectives. Archivos De Ciencias De La Educación, 14(18), e087. https://doi.org/10.24215/23468866e087
Section
Artículos

References

Bourdieu, P. (1990). Algunas propiedades de los campos. En Sociología y Cultura. México: Grijalbo

Fingerman, G. (1926). La orientación profesional y la escuela. Monitor de la Educación Común. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación, 37-49

Foucault, M. (2007). El poder psiquiátrico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica

Foulégne, J. (1928). La orientación profesional en Francia. Monitor de la Educación Común. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación, 47 (664), 219-226

Frigerio, G. (2008). La división de las infancias. Ensayo sobre la enigmática pulsión antiacóntica. Buenos Aires: Del estante editorial

Gavilán, M. (2006). La transformación de la Orientación Vocacional: hacia un nuevo paradigma. Rosario: Novedades Educativas

Gaye, J. S. d. P. (1924). Las escuelas de anormales. Monitor de la Educación Común. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación, 28-30

Haidar, V. (2013). La orientación profesional en la Argentina (1920-1955): un ejercicio de historia del presente. Revista Mundos do Trabalho, 5 (9), 331-358

Harwood, V. (2009). El diagnóstico de los niños y adolescentes problemáticos. Una crítica a los discursos sobre los trastornos de conducta. Madrid: Morata.

Ingenieros, J. 1. (1906). La educación de los niños deficientes. Monitor de la Educación Común. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación, 193-204

Jesinghaus, C. (1924). Sobre la creación de un Instituto Central de Orientación Profesional. Humanidades. Buenos Aires, 385-399

Laufer, R. (1923). Las bases médico-sociales de la orientación profesional. Monitor de la Educación Común. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación, 124-142

Lledó Bercerra, A.I. (2007). La orientación educativa desde la práctica. España: Fundación ECOEM

Lunardi, I. M. (2002). Medicalização, reabilitação, normalização: uma política de educação especial. Trabajo presentado en 25a. Reunião Anual da ANPEd. Caxambu, MG. Recuperado de http://www.anped.org.br/25/marcialiselunardit15.rtf

Nelson, E. (1920). Aspectos sociales de la educación: El retardado mental y su influencia en el orden social. Monitor de la Educación Común. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación, 156-179

Pacheco, A. L. (2013). La conformación del campo de la orientación educativa siglos XIX y XX en México. Revista Mexicana de Orientación Educativa. [3 época], 10 (25)

Rodriguez Moreno, M. L. (1998). Los fundamentos de la orientación profesional en La Orientación Profesional 1. Teoría. Fundamentos, corrientes, modelos de intervención y fuentes. Barcelona: Ariel Editorial

Santana Vega, L. E. (2003). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid: Pirámide

Sebastián Ramos, A. (2003). Perspectiva histórica y evolución de la orientación profesional en Orientación Profesional. Un proceso a lo largo de la vida. Madrid: Dikynson Editorial

Southwell, M. (2003). Psicología experimental y Ciencias de la Educación. La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata

Zemelman, H., y Martínez, A. (1987). Funciones del Razonamiento. En Conocimiento y sujetos sociales: Contribución al estudio del presente. México, D.F.: El Colegio de México, 33-62