Accounts of space. Glances to a neighborhood and a secondary school
Main Article Content
Abstract
In this article we focus on a secondary education project located in a context of inequality in the city of Montevideo. The aim is to present different aspects related to the neighborhood where this project takes place and coordinate some conceptual framework that allows us to discuss the relationship between the public space in the neighborhood and the school space. We especially examine those perspectives that place the topic of urban space as a subject of study for social sciences (Segura, 2006, 2015, Massey 2004, De Certeau, 2000) and discuss some meanings from the point of view of the interviewees. The methodological strategy has an exploratory and qualitative nature, along the same lines of the ethnographic approach (Rockwell, 2009) by registering and observing the experience and interviews.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
De Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano. VI. Artes de hacer. México: Universidad Iberoamericana.
Grimson, A. (julio, 2004). Fronteras, naciones y región. Trabajo presentado en Fórum Social das Américas, Quito, Ecuador. Recuperado de: https://www.ibase.br/userimages/alejandro_grimson_esp.pdf
Lefebvre, H. (1974). La producción del espacio. Papers. Revista de Sociología, 3, 219-229. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v3n0.880
Lindón, A., Hiernaux, D. y Aguilar, M. A. (2006). De la espacialidad, el lugar y los imaginarios urbano: a modo de introducción. En A. Lindón, D. Hiernaux, D. y M. A. Aguilar, M. A. (Coord.). Lugares e imaginarios en la metrópolis (pp. 9-25). Barcelona: Anthropos.
Lins Ribeiro, G. (1989). Descotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica. Un ensayo sobre la perspectiva antropológica. Cuadernos de Antropología Social, 2(1), 65-69.
Magnani, J. G. (2014). Circuito: propuesta de delimitación de la categoría. Ponto Urbe, 15. http://dx.doi.org/10.4000/pontourbe.2047
Mançano Fernandes, B. (2005). Movimentos socioterritoriais e movimentos socioespaciais. Contribuição teórica para uma leitura geográfica dos movimentos sociais. OSAL, 4(16), 273-283.
Massey, D. (2004). Lugar, identidad y geografías de la responsabilidad en un mundo en proceso de globalización. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 57, 77-84.
Redondo, P. (2013). Escuelas y Pobreza. Entre el desasosiego y la obstinación. Buenos Aires: Paidós.
Redondo, P. (2016). La escuela con los pies en el aire. Hacer escuela, entre la desigualdad y la emancipación (Tesis doctoral). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Segura, R. (2006). Segregación residencial, fronteras urbanas y movilidad territorial. Un acercamiento etnográfico. Cuaderno del IDES, 9.
Segura, R. (2015). Vivir afuera. Antropología de la experiencia urbana. Buenos Aires: UNSAM Edita.
Segura, R. (2019) Barrio y ciudad, un viaje en dos direcciones. En Núcleo Interdisciplinario Territorialidades Barriales en la Ciudad Contemporánea (Ed.). Territorialidades barriales en la ciudad contemporánea (pp. 20-38). Montevideo: Universidad de la República.
Segura, R. y Chaves, M. (2020). Relatos de espacio: narraciones, movilidades y formas de habitar la metrópoli. Revista transporte y territorio, 23, 7-29. http://dx.doi.org/10.34096/rtt.i23.9654
Silva, A. (2006). Imaginarios urbanos. Bogotá: Arango Editores.
Uruguay. Intendencia de Montevideo. (2011) “Plan de Desarrollo Municipal 2010-2015”. Recuperado de: https://municipiog.montevideo.gub.uy/sites/municipiog/files/demograficos.pdf
Wacquant, L. (2007). Los condenados de la ciudad. Gueto, periferia y estado. Buenos Aires: Siglo XXI.