The admission of students with special needs to university

Main Article Content

Anahí Almán
Felipe Ferreira
Nicolás Sebastián López

Abstract

The aim of this study is to investigate the issue of the admission of students with disabilities to higher university education from the paradigm of inclusive education, and the recognition of rights established in multiple national and international regulations. To do so, the education systems of Argentina and Brazil are analyzed with the aim of making a broad comparison regarding the context of creation and reformulation of policies related to this matter. Next, the focus is placed on the institutional actions of the Universidad Nacional de La Plata and the Universidade Federal Rural de Pernambuco to understand, in a comparative way, to what extent they promote the effective inclusions of people with disabilities in entering higher university education and how they comply with the imperative of the national laws of each country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Almán, A., Ferreira, F., & López, N. S. (2021). The admission of students with special needs to university. Archivos De Ciencias De La Educación, 15(19 / 20), e097. https://doi.org/10.24215/23468866e097
Section
Artículos
Author Biography

Anahí Almán, Instituto Superior de Formación docente y Técnica N° 58, Argentina

Universidad Nacional de La Plata.

Instituto Superior de Formación docente y Técnica N° 58, Magdalena, Buenos Aires.

References

Cabral, L. (2017). Inclusão do público-alvo da Educação Especial no Ensino Superior brasileiro: histórico, políticas e práticas. Revista de Educação, 22(3), 371-387. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v22n3a3826

Cobeñas, P., Fernández, C., Galeazzi, M., Noziglia, J., Santuccione, G. y Schnek, A. (2017). Educación inclusiva y de calidad, un derecho de todos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: COPIDIS, Grupo Art. 24 por la Educación Inclusiva.

Eisenbach Neto, F. J. y Campos, G. R. (agosto, 2017). O impacto do neoliberalismo na educação brasileira. Ponencia presentada en el XIII Congresso Nacional de Educação EDUCERE. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, Brasil. Recuperado de https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24420_12521.pdf

Katz, S. (2020). Webinar 13. Accesibilidad y discapacidad con lengua de señas argentina. Programa de Apoyo a la Educación a Distancia, Universidad Nacional de La Plata, Argentina. https://www.youtube.com/watch?v=3BneGe8owv0

Más Rocha, S. y Vior, S. (2009). Nueva legislación educacional: ¿Nueva política? En S. Vior, M. Misuraca, y S. Más Rocha (Comp.), Formación de docentes ¿Qué cambió después de los 90 en las políticas, los currículos y las instituciones? (pp. 17-46). Buenos Aires: Jorge Baudiño Ediciones.

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. (2016). A Consolidação da inclusão escolar no Brasil. Brasilia: Ministério da Educação.

Montenegro, J. (2017). La construcción del ingreso como política de inclusión en la Universidad Nacional de La Plata, 1995-2015. Archivos de Ciencias de la Educación, 11. DOI: https://doi.org/10.24215/23468866e024

Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: CINCA.

Ramallo, M. y Sigal, V. (2010). Los sistemas de admisión de las Universidades en la Argentina. Documento de Trabajo n° 255, Universidad de Belgrano. Recuperado de http://repositorio.ub.edu.ar/handle/123456789/608

Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2011). Políticas universitarias en Argentina: entre los legados modernizadores y la búsqueda de una nueva agenda. Innovación Educativa, 11(57), 21-30.

Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2016). Ampliaciones y desigualdades en el acceso y egreso de estudiantes a la educación superior en la Argentina. En I. Aranciaga (Comp.), La universidad y el desafío de construir sociedades inclusivas: debates y propuestas sobre modelos universitarios desde una perspectiva comparativa (pp. 68-91). Río Gallegos: Universidad Nacional de la Patagonia Austral. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0010

Tadeu da Silva, T. (1998). Educación poscrítica, currículum y formación docente. En A. Birgin, I. Dussel, S. Duschatszky y G. Tiramonti (Comp.), La formación docente:cultura, escuela y política. Debates y experiencias (pp. 21-34). Buenos Aires: Editorial Troquel.