Adaptation processes of migrant university students during the pandemic
Main Article Content
Abstract
This paper addresses aspects related to the migratory processes of young people from the countryside of the province of Córdoba who travel to the capital to study at university. It particularly focuses on the interruption of the adaptation process of these young people who had recently started their higher studies and who, in every case, returned to their homes due to the suspension of on-site classes at educational institutions. The research approach was qualitative, and it worked with ten students. We found that the uncertainty generated by the exceptional circumstances had effects on virtualized study processes, generating new challenges in adapting to university. Regarding migration, the return home was experienced as containment space given the uncertainty generated by the pandemic. The youngsters think that the next return to Córdoba Capital will make them relive the initial uprooting again.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Cleve, A. (2016). El lugar de las familias en las migraciones internas de estudiantes hacia La Plata, Argentina: apoyo económico, acuerdos y construcción de redes. Odisea. Revista de Estudios Migratorios, 3, 53-77.
Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (comp.) (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Buenos Aires: Unipe.
Gómez, S. (2010). Procesos de escolarización y nuevas subjetividades. Diálogos Pedagógicos, 8(16), 40-55.
Gómez, S.; Etchegorry, M.; Avaca, F. y Caón, C. (2016). Trayectos escolares previos y vida universitaria. Praxis Educativa. 20(3), 8-46. DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2016-200305
Gómez, S. (2019). Experiencias migratorias de estudiantes universitarios. Estudio cualitativo en la Universidad Nacional de Córdoba. Praxis Educativa. 23(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2019-230108
Grinberg, L. y Grinberg, R. (1971). Identidad y cambio. Buenos Aires: Mauri Hermanos.
Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Tomo I. Madrid: Taurus Humanidades.
Laino, D. (2000). Aspectos psicosociales del aprendizaje. Rosario: Homo Sapiens.
Musicante, R. (2005). Intervención en crisis, ¿encuadre o dispositivo psicoanalítico? En S. Bleichmar, R. Musicante, C. Schenquerman y A. Tradatti (eds.) Intervención en crisis, ¿encuadre o dispositivo psicoanalítico? (pp. 33-72). Córdoba: Brujas.
Núñez, P. (2014). Aproximación a las formaciones subjetivas y habitar de estudiantes universitarios provenientes del interior del país en la ciudad de Montevideo, Uruguay (Trabajo final de grado). Facultad de Psicología. Universidad de la República. Montevideo, Uruguay.
Piaget, J. (1969). Biología y conocimiento. Madrid: Siglo XXI.
Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (comp.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 33-42). Buenos Aires: Unipe.
Rascovan, S. (2015). Los jóvenes y el futuro. Buenos Aires: Noveduc.
Scarone Álvez, G. (2014). Cultura Migratoria, Estudiantes Universitarios del interior en Montevideo (Trabajo final de grado). Facultad de Psicología. Universidad de la República. Montevideo, Uruguay.