Biographical-narrative textures in postgraduate training. Between expansions and symphonies

Main Article Content

Jonathan Aguirre
Luis Porta

Abstract

The biographical-narrative approach has deployed multiple thematic and methodological expansions that show its growth as an alternative form of social inquiry. One of these expansions is oriented towards the approach to training in Argentine postgraduate studies and the university academic profession. In this article we will analyze the various biographical textures that postgraduate training assumes from the narratives of academics from the National University of Mar del Plata, which allow us to account for the biographical and professional implications that this training journey has, the pedagogical link between directors and thesis students, disciplinary traces, the contributions that the credential gives to the academic career and the experiential resignification that said itinerary assumes as the subjects narrate it and resemantic it from the story itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguirre, J., & Porta, L. (2022). Biographical-narrative textures in postgraduate training. Between expansions and symphonies. Archivos De Ciencias De La Educación, 16(22), e111. https://doi.org/10.24215/23468866e111
Section
Artículos

References

Abreu, J. L. (2015). Síndrome Todo Menos Tesis (TMT). International Journal of Good Conscience, 10(2), 246-259.

Álvarez Tuñón, E. (2019). El tropiezo del tiempo. Buenos Aires: Edhasa – Libros del Zorzal.

Aguirre, J. (2020). Profesión, posgrado y pedagogía. La formación doctoral desde el enfoque biográfico-narrativo. Revista Communitas, 4(7), 218-233.

Aiello, M. y Pérez Centeno, C. (mayo, 2010). La formación de posgrado de los académicos argentinos desde una perspectiva internacional y comparada. Trabajo presentado en I Congreso Argentino y Latinoamericano de Posgrados en Educación Superior. Universidad Nacional de San Luis. San Luis, Argentina.

Araujo, S. y Walker, V. (2020). El posgrado en la Argentina: la acreditación en perspectiva comparada. Integración y Conocimiento, 9(1), 11–29.

Arfuch, L. (2010). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2008). Archipiélago de excepciones. Buenos Aires: Katz.

Bajtín, M. (1988). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández Cruz, M. (2001). La investigación biográfico- narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Contreras, J. (2016). Profundizar narrativamente la educación. En E. C. de Souza, (Org.), (Auto)biografías e documentação narrativa: redes de pesquisa e formação (pp. 37-61). Salvador: Edufba.

Ducrot, O. (1996). Slovenian lectures: argumentative semantics / Conférences slovènes: sémantique argumentative. Liubliana: ISH.

Landín Miranda, M y Sánchez Trejo, S. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242.

Madrigal, R. (2021). La entrevista en la investigación narrativa. Reflexiones teóricas para un acercamiento al referente empírico de las trayectorias académicas. Saberes y prácticas. Revista de filosofía y educación, 6(1), 1–15.

Mancovsky, V. y Moreno Bayardo, G. (2015). La formación para la investigación en el posgrado. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Marquina, M., Yuni, J. y Ferreiro, M. (2017). Trayectorias académicas de grupos generacionales y contexto político en Argentina: hacia una tipología. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 118(25), 1-25.

Marquina, M. (2020). Between the global and the local: The study of the academic profession from a Latin American perspective. Higher Education Governance & Policy, 1(1), 63-75.

Mont’Alverne, I. y Mori, M. (2019). A pesquisa narrativa: uma abordagem teórico-metodológica sobre o silencio do existir e o mistério da palavra. En A. Ogêda Guedes y T. Riberiro (Org.), Pesquisa, alteridade e experiência. Metodologias minúsculas (pp. 113-148). Rio de Janeiro: AYVU.

Nachmanovitch, S. (2014). Free Play. La improvisación en la vida y en el arte. Buenos Aires: Paidós.

Passeggi, M. (2020). Reflexividad narrativa: “vida, experiencia vivida y ciencia”. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 91-109.

Pérez Centeno, C. (2017). El estudio de la profesión académica universitaria en Argentina. Estado de situación y perspectivas. Integración y Conocimiento, 6(2), 226-255.

Porta, L. (Coord.). (2021). La expansión biográfica. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.

Porta, L. y Yedaide, M. M. (2017). Pedagogía(s) vital(es). Cartografías del pensamiento y gestos éticopolíticos en perspectiva descolonial. Mar del Plata: EUDEM.

Porta, L., Aguirre, J. y Ramallo, F. (2018). A expansão (auto)biográfica. Territórios habitados e sentidos revelados na investigação educativa. Interritorios. Revista de Educação, 4(7), 118-165.

Ribeiro, T. (2018). (Re)pensar o educativo num contexto de turbocapitalismo: por uma pedagogia do gesto. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 6(1), 55-72.

Torres, E. (2021). La gran transformación de la sociología. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Ciencias Sociales - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Yedaide, M. y Osorio Cardona, A. (2018). El tiempo propicio. Revista Entramados, 1(5), 11-13.

Zoila Lamfri, N. (Coord.). (2016). Los posgrados en Argentina, Brasil y Paraguay. Aproximaciones comparadas en contextos de evaluación de la calidad de la Educación Superior. Córdoba: Encuentro Grupo Editor.